Iranian Agriculture News Agency

توسط سازمان دامپزشکی و کارشناسان بهداشت تشریح شد:

ماجرای جذام مرغی چیست!؟

متخصصان بهداشت و بیماری‌های طیور به شایعه‌ای که چند روز است بحث داغ شبکه‌های اجتماعی شده واکنش نشان دادند.بیماری جذام به انسان و آرمادیلو محدود بوده و در جانداران دیگر از جمله پرندگان گزارش نشده است. ضایعه‌ای که تصاویر آن در شبکه‌های مجازی منعکس شده التهاب، زخم، سوختگی یا آبسه بالشتک کف پا یا اصطلاحا Bumble Foot بوده و نام علمی آن Plantar Pododermatitis است.

ماجرای جذام مرغی چیست!؟

شایعه‌ای که چند روز است بحث داغ شبکه‌های اجتماعی شده، دروغ از آب درآمد.

به گزارش خبرنگار ایانا، چند وقتی است که در شبکه‌های اجتماعی، عکسی منتشر می‌شود که در آن، چند پای مرغ ناسالم به نمایش گذاشته شده و به شکلی کاملاً چندش‌آور، بزرگ نمایی می‌شود. در نوشته زیر عکس چنین آمده است: "قابل توجه همشهریان ایرانی؛ چند تن از مرغ‌های کشتارگاه‌های ایران دچار یک نوع بیماری به شکل جذام شده‌اند که از پای مرغ شروع شده و کل بدن مرغ را از بین می‌برد و باعث مرگ و میر آنها می‌شود. حال کشتارگاه‌ها قبل از اینکه این بیماری به کل بدن مرغ شیوع یابد، آنها را سر بریده و در بازار به فروش می‌رسانند. لازم به ذکر است که بیماری از طریق مصرف گوشت جگر و استخوان مرغ به انسان سرایت می‌کند. خواهشمندیم از خرید و مصرف گوشت مرغ شدیدا خودداری کنید و به دوستان و عزیزان خود اطلاع‌رسانی کنید!"

این در حالی است که در گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، این ضایعه نوعی زخم مکانیکی و موضعی است که در شرایط بستر نامناسب، غیر بهداشتی و مرطوب در طیور گوشتی و همچنین نامناسب بودن کف قفس در طیور تخمگذار در ایجاد بیماری در مرغ نقش داشته و پوست ناحیه سینه نیز در صورت تماس زیاد با بستر ممکن است دچار عارضه مشابه شود.

متخصص بهداشت و بیماری‌های طیور سازمان دامپزشکی کشور در این زمینه اظهار داشت: با توجه به انعکاس شایعه‌ای تحت عنوان "جذام مرغی" در شبکه‌های مجازی به اطلاع شهروندان عزیز می‌رساند که اصولاً بیماری جذام به انسان و آرمادیلو محدود بوده و در جانداران دیگر از جمله پرندگان گزارش نشده است. ضایعه‌ای که تصاویر آن در شبکه‌های مجازی منعکس شده التهاب، زخم، سوختگی یا آبسه بالشتک کف پا یا اصطلاحا Bumble Foot بوده و نام علمی آن Plantar Pododermatitis است.

سیدعلی غفوری گفت: این بیماری نوعی زخم مکانیکی و موضعی بوده و ممکن است حالت مزمن و یا عفونی در اثر استافیلوکوکوس اورئوس به‌خود بگیرد. آمونیاک تولید شده در بستر نامناسب، غیربهداشتی و مرطوب در طیور گوشتی به‌ویژه در زمستان در شرایط تهویه‌ای ضعیف و نامناسب بودن کف قفس در طیور تخمگذار و نیز کمبود ویتامین‌ها به‌ویژه ویتامین A و بیوتین در ایجاد این بیماری در مرغ نقش دارند. پوست ناحیه سینه و بخش خلفی مفصل خرگوشی نیز در صورت تماس زیاد با بستر ممکن است دچار عارضه مشابه شود.

به گفته وی، اصولا پای طیور گوشتی در کشتارگاه از بالای مفصل خرگوشی قطع شده و لذا لاشه مرغ استحصالی فاقد پنجه پا است.

غفوری ادامه داد: در هر صورت این ضایعه از نظر صادرکنندگان یا مصرف‌کنندگان داخلی پای مرغ به‌دلیل ظاهر نامناسب یک نقص اورگانولپتیکی محسوب شده و چنین محصولاتی از این نظر واجد شرایط صادرات نیستند.

وی تأکید کرد: از نقطه نظر بهداشتی پا یا سینه دارای این ضایعات اگرچه ظاهر بازارپسندی ندارند ولی پس از برداشت عمقی زخم، قابل مصرف خواهد بود.

یکی از کارشناسان بهداشت نیز چندی پیش در همین راستا گفته بود: ایران در مرحله حذف جذام قرار دارد و تعداد مبتلایان به این بیماری در سال، کمتر از پنج نفر است.

آراسپ دباغ مقدم معتقد است بر خلاف باور و ترس عمومی که از قدیم در مورد جذام وجود داشته، انتقال جذام از فرد بیمار به سالم، مستلزم تماس طولانی مدت است و بیماری توسط ترشحات بینی (و نه خوراکی) منتقل می‌شود.

دباغ مقدم یادآور شد: باکتری عامل جذام (مایکوباکتریوم لیپرا) حتی در انسان نیز به نقاط سردتر بدن که گردش خون کمتر است (مانند نوک بینی و گوش‌ها)، تمایل دارد؛ با توجه به این که دمای طبیعی بدن مرغ (۴۱ درجه سانتی‌گراد) از انسان هم بالاتر است، شرایط رشد برای این باکتری در بدن مرغ به هیچ عنوان فراهم نیست./

V-951011-03

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید