Iranian Agriculture News Agency

ارتقای سواد رسانه لازمه نهادینه شدن فرهنگ پدافند غیرعامل در کشور

مشاور رئیس سازمان و رئیس اداره روابط عمومی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: آموزش و ارتقای سطح کیفی سواد رسانه مهم‌ترین عامل برای نهادینه شدن فرهنگ پدافند غیرعامل در شریان‌های جامعه در کشور به ‌شمار می‌رود.

 ارتقای سواد رسانه لازمه نهادینه شدن فرهنگ پدافند غیرعامل در کشور

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، دوره آموزشی سواد رسانه‌ای با عنوان فرصت‌ها و تهدیدهای فضای مجازی هم‌زمان با هفته جهانی سواد رسانه و اطلاعات (۲ الی ۹ آبان) و هفته پدافند غیرعامل (۳ الی۱۰ آبان) در سازمان برگزار شد.
 وحید کاظم زاده در این دوره با بیان اینکه سواد رسانه‌ای به توانایی و قدرت دسترسی، تحلیل، ارزیابی و انتقال اطلاعات و پیام‌های رسانه‌ای که می‌توان در چارچوب‌های مختلف چاپی و غیرچاپی عرضه کرد گفته می‌شود، افزود: سواد رسانه یکی از سوادهای دوازده گانه است که لزوم یادگیری آن توسط یونسکو و سایر نهادهای بین‌المللی و ملی مسئول در زمینه آموزش توصیه شده است.

وی با بیان اینکه در حوزه عمومی مهم‌ترین راهکار در حوزه پدافند غیرعاملِ حوزه فرهنگ و رسانه، بحث افزایش سواد رسانه‌ای است، ادامه داد: اگر سواد رسانه‌ای به‌عنوان یک راهکار در دستور کار نهادهای متولی قرار گیرد، حتما شاهد جهش در فعالیت‌ها خواهیم بود.

سخنگوی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه سواد رسانه‌ای به دنبال آن است تا به فرد توانایی لازم برای استفاده از رسانه‌ها را آموزش دهد به طوری که فرد بتواند ضمن درک و تحلیل و ارزیابی پیام‌های رسانه‌های مختلف، پیام‌ها و برنامه‌های مثبت، مفید و سازنده را از پیام‌های منفی و بی‌محتوا تشخیص دهد، گفت: این بدین معنی است که افراد آگاهانه در برابر رسانه‌ها قرار گرفته و توانایی دسترسی به پیام‌های مورد نظر خود از میان انبوه پیام، تجزیه و تحلیل انتقادی، ارزیابی و ارسال پیام‌ها در انواع مختلف را پیدا کنند.

وی با توضیح اینکه ظهور ‌رسانه‌های ‌نوین ‌در ‌عصر ‌اطلاعات، ‌به همراه ‌تحولاتی ‌که ‌با ‌گسترش‌ حوزه ‌تأثیرگذاری ‌آن‌ها ‌حاصل ‌‌شده‌،‌ بسیاری ‌از ‌مفروضات و‌ اصول ‌پیشین‌ را‌ به ‌چالش‌ طلبیده ‌است، بیان کرد: شرایط ‌ایجاد،کاهش ‌و ‌گسترش ‌بحران‌‌ها، ‌متأثر‌ از‌ انقلاب‌ اطلاعاتی‌،‌ رسانه‌ای، ‌چارچوب‌‌های ‌نوینی ‌یافته که ‌ماهیتی ‌متفاوت از‌ گذشته ‌دارند‌ و‌ این مهم، ‌نیازمند ‌تدوین برنامه‌ای به وسعت امید و تعیین ‌مرزهایی به بلندای ایمان است.

کاظم زاده با بیان اینکه هرچه در جامعه شاهد افزایش و تقویت سواد رسانه‌ای باشیم به همان میزان از تهدید شبکه‌های اجتماعی کاسته خواهد شد، افزود: همه ما باید سواد رسانه‌ای خود را ارتقاء بخشیم تا بتوانیم حقیقت را از دروغ و اینکه کدام پیام اصل و کدام کذب است را تشخیص دهیم.

وی تاکید کرد: واقعیت این است بدون بهره‌مندی از سواد رسانه‌ای مناسب و بومی، توانایی مقابله با حجم انبوه تولیدات رسانه‌ای و زندگی در فضای مجازی را نداریم و در تولید و بهره‌مندی منفعل خواهیم بود، پس باید خود مردم را برای مواجهه با این آسیب بزرگ و بهره‌وری مناسب از آن توانمند سازیم، چرا که دشمنان ما در فضای مجازی و رسانه‌های بیگانه از نداشتن سواد رسانه‌ای ما سوء استفاده کرده و مفاهیم و وقایع را آنگونه که خود می‌خواهند به ما ارائه می‌دهند.

وی یادآور شد: در این میان تنها کسانی که از سواد رسانه‌ای مناسب برخوردار هستند، قادر به تشخیص و تفسیر درست وقایع خواهند بود. آن زمان است که تولیدکنندگان پیام و بهره‌مندان این فضای هوشمندانه و هدفمند در این محیط حاضر بوده و در مسیر زمان تهدیدات فعلی را حتی به فرصت تبدیل خواهند کرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید