رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس:
رویکردهای حفظ نباتات از «درمانمحوری» به «پیشگیریمحوری» تغییر کند / ضرورت جذب گیاهپزشکان نخبه
تهران-ایانا-رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی مبارزه با آفات پس از ورود به مزارع را غیرممکن دانست، گفت: برای حفاظت از سلامت محصولات به ویژه نباتات باید رویکردها از «درمانمحوری» به «پیشگیریمحوری» تغییر کند.
به گزارش خبرنگار ایانا، محمدجواد عسکری روز دوشنبه - اول تیر 1405- در نشست مشترک با رئیس و معاونان سازمان حفظ نباتات، گفت: مجلس برای تسریع در اصلاح ساختارهای نظارتی و بودجهای، با ارائه طرحهای قانونی، برای حل مشکلات این حوزه اقدام خواهد کرد.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با ضرورت تدابیر هوشمندانه برای حفظ بازارهای صادراتی تصریح کرد: سازمان حفظ نباتات به عنوان متولی اصلی سلامت محصولات، نقشی حیاتی در حفظ بازارهای منطقهای و جهانی ایران دارد؛ در این مسیر، استفاده از مبارزه بیولوژیک و تقویت تولید محصولات ارگانیک، اولویتی غیرقابلانکار است.
عسکری بر ضرورت تسریع در روند اصلاحات ساختاری در دستگاههای اجرایی تاکید کرد و گفت: مجلس برای اصلاح ساختارها با طرحهای قانونی وارد عمل میشود؛ کمیسیون کشاورزی با تدوین طرحهای ضربتی، به پر کردن خلأهای موجود در حوزههای آبخیزداری و مبارزه با آفات کمک خواهد کرد.
او با اشاره به اینکه مبارزه با آفات پس از ورود به مزارع تقریباً غیرممکن است، بر لزوم تغییر رویکرد از «درمانمحوری» به «پیشگیریمحوری» تأکید کرد و از سازمان حفظ نباتات خواست که با برنامهریزی بودجهای دقیق برای سال ۱۴۰۶ و جذب نخبگان گیاهپزشک، حضور میدانی متخصصان را در مزارع تقویت کند.
عسکری همچنین درباره عرضه سموم قاچاق و تقلبی که ماده مؤثره آنها خنثی یا مخرب است، خواستار نظارت حداکثری بر توزیع سموم شد تا امنیت غذایی کشور و سلامت محصولات صادراتی به خطر نیفتد.
رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اعلام حمایت مجلس از برنامههای تخصصی سازمان حفظ نباتات، گفت: پیشنهاد می کنم برای پیگیری مستمر توافقات و رفع چالشهای میدانی، جلسات ماهانه منظمی میان مسئولان این سازمان و کمیسیون کشاورزی برگزار شود تا مصوبات بهصورت عملیاتی و بدون تأخیر اجرایی شوند.
دیدگاه تان را بنویسید