فعال تولید دستگاه‌های نظارت و پایش زنجیره حمل و نقل:

نظارت تصویری و برخط زنجیره حمل و نقل ، تخلفات را به حداقل می‌رساند

نظارت تصویری و برخط زنجیره حمل و نقل ، تخلفات را به حداقل می‌رساند

حمیدرضا رحیم‌زاده، به تشریح مزایا، چالش‌ها و برنامه‌های بومی‌سازی فناوری نظارت و پایش تصویری ناوگان در کشور پرداخت.

تهران-ایانا- فعال حوزه تولید و توسعه دستگاه‌های نظارت و پایش زنجیره حمل‌ونقل با تأکید بر نقش سامانه‌های هوشمند در افزایش شفافیت ناوگان‌های حمل‌ونقل گفت: «استفاده از سیستم‌های یکپارچه ردیابی و نظارت تصویری آنلاین، علاوه بر کاهش تخلفات رانندگان، امکان مستندسازی دقیق وقایع و حل اختلافات حقوقی را فراهم می‌کند.»

حمیدرضا رحیم‌زاده در گفت‌وگو با ایانا، با اشاره به کارکرد سامانه‌های نظارت و پایش حمل‌ونقل اظهار کرد: «سیستم‌هایی که امروز در ناوگان‌های حمل‌ونقل مورد استفاده قرار می‌گیرند، شامل نظارت تصویری آنلاین، ردیاب و ثبت وقایع هستند که همگی در قالب یک دستگاه و یک راهکار جامع ارائه می‌شوند. به گفته او، این سامانه‌ها امکان مشاهده لحظه‌ای تصویر راننده، بار و مسیر حرکت خودرو را فراهم می‌کنند و اطلاعاتی نظیر سرعت خودرو و شرایط رانندگی به‌صورت مداوم ثبت می‌شود.»

او افزود: «یکی از مهم‌ترین مزایای این سیستم‌ها، امکان بازبینی دقیق وقایع است. در مواردی که تخلفی در جاده رخ داده یا شکایتی از پلاک یک خودرو مطرح می‌شود، ناوگان می‌تواند تصاویر ضبط‌شده همان لحظه یا حتی وقایع مربوط به هفته‌ها قبل را به‌صورت کامل در اختیار داشته باشد.» 

به گفته رحیم‌زاده پایش ناوگان نقش مهمی در کاهش تخلفات رانندگان دارد، چرا که راننده با آگاهی از نظارت دائمی، رفتار حرفه‌ای‌تری در رانندگی خواهد داشت.

این فعال حوزه حمل‌ونقل با اشاره به چالش‌های واردات تجهیزات ردیابی گفت:« فرایند واردات این تجهیزات، به‌ویژه در سال‌های اخیر، با پیچیدگی‌های زیادی همراه شده و نظارت‌های سنگینی بر آن اعمال می‌شود. با این حال، به گفته او، این مجموعه مسیر بومی‌سازی را در پیش گرفته و نرم‌افزار سیستم‌ها را به‌طور کامل داخلی‌سازی کرده است.»

او درباره تخصیص ارز برای واردات نیز توضیح داد: «تجهیزات این حوزه در گروه دوم کالایی قرار می‌گیرند و فرایند تخصیص ارز ممکن است بین شش تا هشت ماه زمان‌بر باشد. به گفته او، نرخ ارز تخصیصی تفاوت چندانی با نرخ آزاد ندارد، اما همین مسیر نیز با بروکراسی طولانی همراه است.»

رحیم‌زاده در ادامه خود به طرحی مرتبط با وزارت جهاد کشاورزی اشاره کرد و گفت: «این طرح با هدف جلوگیری از قاچاق سوخت و اتهام‌های نادرست به واحدهای تولیدی طراحی شده است. در این سامانه، مصرف واقعی گازوئیل ماشین‌آلاتی مانند تراکتورها و موتوربرق‌ها به‌صورت ثانیه‌ای و آنلاین پایش می‌شود و نهادهای نظارتی می‌توانند به‌طور شفاف مشاهده کنند که سوخت تخصیص‌یافته واقعاً مصرف شده یا خیر.»

او با اشاره به نقش دولت در تسهیل این مسیر اظهار داشت: «بزرگ‌ترین کمکی که دولت می‌تواند به تولید و بومی‌سازی این فناوری‌ها بکند، ساده‌سازی فرایندهای واردات است. بازار به‌شدت به این سیستم‌ها نیاز دارد و استقبال گسترده فعالان حمل‌ونقل در نمایشگاه‌ها نشان می‌دهد که کنترل و پایش ناوگان امروز به یک ضرورت تبدیل شده است.»

 

خبرنگار، صبا طاهری

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید