جهاد یعنی کشاورزی | ۵ نکته مدیریت اقتصاد خانواده

جهاد یعنی کشاورزی | ۵ نکته مدیریت اقتصاد خانواده

تهران- ایانا- یکی از شاخص‌های مدیریت جنگ، مدیریت اقتصاد و البته اقتصاد خانواده است، در شرابط جنگی شاید حس نگرانی از روزهای آینده منجر شود که خانواده‌ها فکر کنند با کمبود مواد غذایی مواجه شوند، و دقیقا همین نقطه و همین شرایط است که خانواده‌ها هنر مدیریت اقتصاد را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند.

نقش راهبردی تولیدکنندگان، تامین‌کنندگان و توزیع‌کنندگان و فروشندگان محصولات کشاورزی و اقلام مورد نیاز مردم در چارچوب جهاد کشاورزی اکنون در شرایط خاص جنگی بیشتر به چشم می‌آید، نقشی در تامین امنیت غذایی جامعه و تضمین‌کننده «امنیت عمومی» و «امنیت ملی» در شرایط عادی و جنگی است. 

مردم ایران هیچ‌گاه شروع‌کننده جنگ نبودند، اما همیشه در برابر متجاوز ایستاده‌اند، مقاومت کرده‌اند، متجاوز را سر جای خود نشانده‌اند و از سرزمین خود بیرون کرده‌اند، این رسم ایرانیان است. 

چهار روز از حمله رژیم صهیونیستی می‌گذرد، جنگی که همه چیز ما را هدف گرفته است، فرماندهان، دانشمندان، کودکان و زنان، مردم عادی، تاسیسات و زیرساخت‌ها و ساختمان‌های اداری و تجاری؛ البته خیلی برای نسل ما که جنگ را ٨ سال در کوچه و خیابان تجربه کرده، اتفاق عجیب و غریبی نیست.

 

ما ایرانی‌ها مردمی هستیم که جنگ را مدیریت می‌کنیم، اقتصاد جنگ، هنر جنگ، ادبیات و فرهنگ دفاع را بلدیم، اگر چه از جنگ بیزاریم و جنگ‌طلب نیستیم ، اما در مقابل جنگجویِ جنگ‌افروزِ جنگ‌طلبِ جانی، مقابل رژیم بی‌رحم دروغ‌گوی صهیونیستی می‌ایستیم.

یکی از شاخص‌های مدیریت جنگ، مدیریت اقتصاد و البته اقتصاد خانواده است، در شرابط جنگی شاید حس نگرانی از روزهای آینده منجر شود که خانواده‌ها فکر کنند با کمبود مواد غذایی مواجه شوند، و دقیقا همین نقطه و همین شرایط است که خانواده‌ها هنر مدیریت اقتصاد را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند.

اولین نکته، در مدیریت اقتصاد خانواده در شرایط اقتصادی بررسی و برآورد مواد غذایی موجود در خانه (در یخچال، فریزر، کابینت‌ها و کمدها) است، میزان گوشت و مرغ، برنج و حبوبات و سبزی و صیفی و روغن و شکر و مرغ و تخم مرغ است، تجارب مدیر خانواده که معمولا زنان و مادران هستند و یک برآورد دقیق از موجودی‌ها، مدت زمان مصرف ، زمان تامین مجدد در شرایط خاص را معین می‌کند.

دومین نکنه؛ برآورد دقیق از پس‌انداز و موجودی حساب بانکی و بودجه‌بندی برای خرید کالاهای ضروری خوراکی است؛ اینکه نیازهای خانواده را اولویت‌بندی کنیم و برخی از برنامه‌های غیرضروری را از اولویت خارج کنیم و با رویکرد شرایط جنگ سهم خرید مایحتاج خوراکی خانواده را افزایش دهیم.

سومین نکته؛ برنامه‌ریزی دقیق برای «تغییر الگوی مصرف» بر مبنای شرایط خاص جنگی است، یعنی علاوه بر تامین برنامه‌ریزی شده نیازهای بدن (پروتیین و ویتامین و ...) شیوه پخت و پز، شیوه نگهداری مواد، برنامه غذایی سرد و گرم، صرفه جویی و قناعت را در دستور کار قرار دهیم. 

چهارمین نکته؛ شیوه خرید اقلام مورد نیاز از فروشگاه است، اینکه اگر فروشگاه های خرد نزدیک محلی به دلیل شرایط جنگی بسته هستند، از فروشگاه‌های زنجیره‌ای در یک زمان مشخص برنامه‌ریزی شده خرید کنیم، البته ترجیحا فهرست نیازها و مصرف عادی و شرایط خاص و تخمین زمان نیاز مصرف را (مثلا برای ٢ هفته) تنظیم کنیم، این روش مانع از هیجان‌زدگی عمومی برای خرید مازاد مصرف می‌شود. 

توجه داشته باشیم این روش عاقلانه و عادلانه است، زیرا به سایر شهروندان هم این اجازه داده می‌شود که سهم مناسبی از خرید داشته باشند، همدلی و همراهی عمومی رمز موفقیت و پیروزی در جنک و عبور از شرایط خاص است. 

در این شرایط توصیه می‌شود که خریدهای اینترنتی داشته باشیم، تا در سطح شهر ازدحام و ترافیک و سردرگمی و حس «هجوم برای خرید» در افکار عمومی و احساس روانی شهروندان ایجاد نشود. 

نکته پنجم؛ نقش تولیدکنندگان و تامین کنندگان و توزیع‌کنندگان و فروشندگان است، جهاد دقیقا در همین بخش است که «جهاد کشاورزی» عنوان می‌شود، اگر چه جنبه اقتصادی این بخش مهم است، اما در شرایط جنگی خاص، «انصاف» عامل اصلی و اثربخش برای گام‌های قدرتمند به سوی پیروزی است. 

اینکه از کشاورز و دامدار و صیاد و تولیدکننده گرفته تا نانوا و قصاب و سبزی‌فروش و عرضه‌کننده محصولات غذایی در میدان بمانند تا چرخ تولید و توزیع و فروش محصولات کشاورزی از حرکت نایستند یعنی جهاد، اینکه فروشندگان شرط «انصاف» را در فروش و سود، رعایت کنند؛ حس خوب همدلی با جامعه را نشان دهند یعنی جهاد؛ اینکه فروشندگان هم به سود کمتر قانع باشند شرایط اقتصادی مردمی که آنها هم حقوق و اولویت یکدیگر را رعایت و درک می‌کنند و متوازن و متعادل خرید می‌کنند، یعنی جهاد. 

جهاد کشاورزی مهمترین رکن امنیت غذایی است؛ امنیتی که تضمین‌کننده «امنیت عمومی» و «امنیت ملی» در شرایط عادی و جنگی است، جهادی که سنگر سربازان و سردارانش جایی جز مزرعه و باغ و فروشگاه نیست، کنار مردم، برای مردم و در همه شرایط،چه در صلح و چه در جنگ. 

 

داود نخ‌کوب نیاسر | خبرنگار

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید