دبیرکل فدراسیون طیور:
قانون برنامه هفتم نقطه پایان مقاومتها است/ لزوم ساماندهی عرضه تخم مرغ

تهران- ایانا- دبیرکل فدراسیون طیور ایران تأکید کرد: دولت مکلف به شناسنامهدار و بستهبندی کردن کلیه محصولات کشاورزی شده و این الزام قانونی، پایان مناقشات صنفی و مصلحتاندیشیهای گذشته است.
به گزارش خبرنگار ایانا، فرزاد طلاکش در جریان بازدید خبرنگاران از کارخانه بستهبندی و فرآوری تخممرغ که روز شنبه - ۱۲ مهرماه- انجام شد، با اشاره به الزامات قانونی جدید و چالشهای اجرایی صنعت طیور، گفت: فصل تازهای در ساماندهی بازار تخممرغ و مرغ آغاز شدهاست.
دبیرکل فدراسیون طیور ایران با استناد به بند ۷۱ قانون برنامه هفتم توسعه، تأکید کرد: دولت مکلف به شناسنامهدار و بستهبندی کردن کلیه محصولات کشاورزی شده و این الزام قانونی، پایان مناقشات صنفی و مصلحتاندیشیهای گذشته است؛ دیگر نمیتوان بستهبندی تخممرغ را به منافع صنفی یا مقاومتهای سنتی نسبت داد. این یک تکلیف قانونی است.
حمایتهای دولتی در چالشهای پنجماهه صنعت مرغداری
دبیرکل فدراسیون طیور با اشاره به زیان شدید مرغداران در پنج ماه نخست سال، گفت: در این مدت، قیمت فروش تخممرغ کمتر از ۵۰ درصد قیمت تمامشده رسید که تنها با حمایتهای دولتی از جمله تسهیل صادرات و خرید حمایتی با نرخ حداقل ۴۰ هزار تومان، توانستیم از بحران عبور کنیم.
وی افزود:صادرات بیش از ۵۵ هزار تن تخممرغ و افزایش تقاضا در فصل پاییز، به ویژه از سوی صنایع غذایی، موجب جمعآوری مازاد تخممرغ از بازار و تنظیم نسبی قیمتها شد.
نوسانات قیمت و اجحاف به مصرفکننده
طلاکش با انتقاد از نبود ثبات قیمتی در بازار مصرف، گفت: در یک محله، سه فروشگاه سه قیمت متفاوت برای تخممرغ دارند که این اجحاف به مصرفکننده است؛ در حالی که تخممرغ شناسنامهدار از برندهای مختلف در استانهای مختلف، قیمت یکسانی دارد و این شفافیت، راهی برای کنترل بازار است.
وی تأکید کرد: قیمت فعلی تخممرغ در مرغداریها با واقعیتهای تولید همخوانی دارد، اما در بازار مصرف همچنان بیثبات و غیرقابل کنترل است.
طلاکش خاطرنشان کرد: اگر مشکل تأمین ارز برای نهادههای دامی حل نشود، صنعت دوباره با بحران مواجه خواهد شد. وی گفت: ذرت و سویا در کشتیها معطل ماندهاند و چون ارز نیست، تخلیه نمیشوند و ارزش تغذیهای خود را از دست میدهند که این، مصداق هدررفت منابع کشور است.
جایگاه جهانی و چالش بهرهوری
دبیرکل فدراسیون طیور با اشاره به جایگاه ایران در تولید تخممرغ و گوشت مرغ، گفت: ما در تولید تخممرغ مقام هشتم و در گوشت مرغ مقام نهم دنیا را داریم، اما کیفیت، بهداشت و بهرهوری مصرفی در سطح مطلوب جهانی نیست که باید فرهنگ مصرف و ساختارهای جانبی صنعت اصلاح شود.
وی ابراز امیدواری کرد که با اجرای کامل قانون و ورود فرهنگ بستهبندی به سبد مصرف عمومی، بتوان سال آینده از تحقق این تحول بزرگ خبر داد.
خبرنگار: شبنم مسعودی
دیدگاه تان را بنویسید