بازگشایی سیلوی مراغه پس از ۱۱ سال؛ تقویت زیرساختهای امنیت غذایی جنوب آذربایجان شرقی
آذربایجان شرقی- ایانا- سیلوی مراغه با ظرفیت ۲۰ هزار تن و اتصال مستقیم به شبکه راهآهن سراسری، پس از ۱۱ سال وقفه با حضور مسئولان استانی و شهرستانی بازگشایی شد.
آیین بازگشایی سیلوی مراغه با حضور نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه شهرستان مراغه، نماینده مردم مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی، معاونان عمرانی و اقتصادی استاندار، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان، مدیرکل راه آهن استان، فرماندار ویژه شهرستان مراغه، مسئولان شرکت کشتیرانی ایران، مدیرعامل شرکت هوپاد دریا و جمعی از مسئولان شهرستان برگزار شد.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی در این آیین گفت: سیلوی گندم مراغه با بیش از نیم قرن قدمت، نقش اساسی در ذخیره و تامین گندم مورد نیاز جنوب آذربایجانهای شرقی و غربی داشته است.
ظفر محمدی افزود: پس از یک دهه تعطیلی ، نخستین محموله گندم از بندر امام خمینی (ره) به این سیلو انتقال و تخلیه شد.
وی اضافه کرد: با وجود سیلوی مراغه، دو هاب لجستیک کشاورزی و عمومی برای منطقه در شورای برنامه ریزی استان تصویب شده است.
معاون عمرانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: با راه اندازی دوباره این سیلو، گندم مورد نیاز جنوب آذربایجان شرقی و شمال آذربایجان غربی ذخیره و تامین خواهد شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز در مراسم افتتاح سیلوی مراغه با اشاره به اهمیت راهبردی این زیرساخت در زنجیره تأمین کالاهای اساسی گفت: راهاندازی دوباره سیلوی مراغه پس از سالها وقفه، نمونهای روشن از رویکرد استان در فعالسازی ظرفیتهای راکد و تقویت زیرساختهای پشتیبان تولید و امنیت غذایی است.
طاهر روحی افزود: این سیلو با برخورداری از ظرفیت مناسب، اتصال مستقیم به شبکه راهآهن سراسری و قرارگیری در یک موقعیت لجستیکی ممتاز، میتواند نقش مؤثری در کاهش هزینههای حملونقل، تسهیل ذخیرهسازی گندم و پایداری تأمین نیازهای جنوب آذربایجان شرقی و استانهای همجوار ایفا کند و بهعنوان یکی از پیشرانهای توسعه اقتصادی و تجاری منطقه مورد استفاده حداکثری قرار گیرد.
حمید هاشمزاده، مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان آذربایجان شرقی نیز با اشاره به جایگاه راهبردی شهرستان مراغه اظهار کرد: مراغه بهعنوان دومین شهر بزرگ استان پس از تبریز، به دلیل موقعیت جغرافیایی ممتاز، دسترسی به شبکه ریلی جنوب استان، آزادراه و مجاورت با کشورهای همسایه و قرارگیری در یکی از قطبهای صنعتی و تجاری کشور، از ظرفیت ویژهای در حوزه لجستیک و تأمین کالاهای اساسی برخوردار است.
وی با بیان اینکه سیلوی مراغه یکی از زیرساختهای استراتژیک امنیت غذایی استان محسوب میشود، افزود: این سیلو که تأسیس آن به سال ۱۳۴۷ بازمیگردد، با قدمتی بیش از نیم قرن، یکی از چهار سیلوی استان آذربایجان شرقی است که اتصال مستقیم به شبکه راهآهن سراسری دارد.
هاشمزاده ظرفیت مجموع این سیلو را ۲۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: سیلوی مراغه شامل سیلوی بتنی ۱۲ هزار تنی برای نگهداری بلندمدت و مکانیزه گندم و انبار مسقف ۸ هزار تنی برای دپوی سریع در پیک خرید است که انعطافپذیری بالایی در مدیریت ذخایر ایجاد میکند.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان با اشاره به تمرکز سایر سیلوهای ریلی استان در مرکز و شرق، تأکید کرد: سیلوی مراغه بهترین گزینه برای پوشش نیاز شهرستانهای جنوب استان و حتی استانهای همجوار نظیر کردستان و آذربایجان غربی به شمار میرود و به دلیل برخورداری از سازه بتنی مستحکم و اتصال ریلی، به یک نقطه امن برای ذخایر راهبردی در شرایط بحران و پدافند غیرعامل تبدیل شده است.
وی بازگشایی این سیلو پس از ۱۱ سال توقف را از مصادیق روشن رویکرد دولت در فعالسازی ظرفیتهای راکد دانست و خاطرنشان کرد: احیای این زیرساخت نشاندهنده عزم دولت برای بازگرداندن پروژههای متوقفشده به چرخه خدمترسانی و تقویت امنیت غذایی کشور است. از طرفی همدلی و همراهی تمام مسئولین در پیگیری و انعقاد قرارداد ذخیره سازی در این سیلو، مثال بارز سعار وفاق ملی در استان می باشد.
هاشمزاده افزود: نگاه دولت به سیلوها صرفاً نگاه عمرانی نیست، بلکه سیلو به عنوان یکی از اجزای کلیدی زنجیره تأمین گندم و امنیت غذایی کشور مورد توجه قرار دارد. در همین راستا، فعالسازی تنها سیلوی ریلی جنوب استان، یک مزیت کمیاب و راهبردی را در خدمت سیاستهای کلان امنیت غذایی قرار داده است.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان همچنین بر لزوم مدیریت هوشمند و بهرهبرداری اثربخش از این ظرفیت تأکید کرد و گفت: بهروزرسانی تجهیزات و استفاده حداکثری از ظرفیت حملونقل ریلی این سیلو، میتواند هزینههای توزیع گندم و آرد در جنوب استان را به طور قابل توجهی کاهش دهد.
وی از حمایتها و پیگیریهای دولت، نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی و شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شرکت هوپاد دریا قدردانی کرد.
مدیر کل راه آهن آذربایجان شرقی نیز گفت: با راه اندازی دوباره این سیلو انتقال ریلی ۵ هزار تن گندم آغاز شده و در حال انجام است.
علیرضا سلیمانی افزود: اتصال این سیلو به خط آهن اهمیت آن را دوچندان کرده است.
نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: این سیلو با امضای تفاهمنامه میان شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به ذخیره گندم اختصاص یافته است.
سید فرید موسوی با بیان اینکه احیای این سیلو یکی از مطالبات جدی و عمومی مردم مراغه بود گفت: سیلوی مراغه سالها بخشی از هویت و خاطره جمعی شهر بود و مردم از رکود و واگذاری آن نگران بودند و فعالسازی دوباره این مجموعه پاسخی به این مطالبه و احیای ظرفیت مهمی در جنوب آذربایجانشرقی است.
نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس با اشاره به آثار اقتصادی این اقدام اظهار داشت: فعال شدن سیلو موجب ایجاد اشتغال، کاهش هزینههای حملونقل، تسهیل ذخیرهسازی غلات و تقویت پدافند غیرعامل در حوزه امنیت غذایی منطقه میشود.
مدیرعامل شرکت خدمات نمایندگی و بندری کشتیرانی نیز با بیان اینکه همدلی و همصدایی مسئولان ملی و مدیران محلی برای بازگشایی این سیلو از ارزش خاصی برخوردار است، گفت: این همدلی و همت جمعی در بین مسئولان آذربایجان شرقی مایه غرور هر ایرانی است.
کاپیتان علی عبادی اظهار کرد: ابعاد اقتصادی راه اندازی مجدد این سیلو که مدت بیش از ۱۰ سال تعطیل بود، بر کسی پوشیده نیست، اما باید از امروز مسیر و افق های جدیدی برای توسعه فعالیت های این سیلو اندیشیده شود.
وی با بیان اینکه مجموعه شرکت بندری کشتیرانی با تمام امکانات و توان خود برای بارگیری محموله های مورد نیاز سیلوی مراغه تلاش خواهد کرد، ادامه داد: فعالیت های این سیلو با هدف تامین نیازهای غذایی منطقه شمال غرب کشور باید روز به روز گسترش یابد.
عبادی یادآور شد: این امکان علاوه بر اینکه منجر به توسعه اقتصادی شهرستان مراغه و آذربایجان شرقی می شود، در تامین نیازهای صادراتی و وارداتی کشور نیز می تواند تاثیرگذار و نقش آفرین باشد.
وی گفت: علاوه بر اهمیت اقتصادی یاد شده، سیلوی مراغه می تواند در حوزه پدافند غیرعامل نیز جایگاه ممتازی به خود اختصاص دهد که این موضوع به هیچ عنوان کمتر از مقولات اقتصادی و تجاری نیست.
عبادی ادامه داد: بدون تردید سیلوی مراغه نقش و تاثیرگذاری لجستیکی مراغه را به شکل قابل توجهی ارتقا می دهد.
امام جمعه مراغه نیز با بیان اینکه بازگشایی سیلوی راکد مانده این شهر اهمیت خاص اقتصادی دارد، گفت: این امکان در تقویت اقتصادی منطقه و نقش ترانزیتی آذربایجان شرقی در پهنه کشور بسیار ارزشمند و دارای اهمیت است.
حجت الاسلام والمسلمین جواد حاجی زاده راه اندازی مجدد این سیلو بعد از یک دهه رکود را نشان دهنده اهتمام جدی و کار جهادی مسئولان استان و شهرستان دانست وگفت: ما قدردان این تلاش ها هستیم.
وی حرکت شتابنده برای ورود به بازارها و عرصه های جهانی و بین المللی را از اهداف مهم و کلان اقتصادی کشور خواند و ادامه داد: باید از فرصت های به دست آمده برای نیل به این اهداف نهایت استفاده را کرد تا مسیرهای رشد و ترقی کشور حاصل شود.
حاجی زاده با اشاره به توطئه ها و دسیسه های مختلف دشمنان علیه ایران اسلامی، یادآور شد: پس از جنگ ۱۲ روزه کشور از هر نظر در شرایط جنگی به سر می برد و در این وضعیت باید همه آمادگی کامل داشته باشیم و این آمادگی نه مربوط به مسایل دفاعی و نظامی که همه بخش ها را شامل می شود.
وی اضافه کرد: بر اساس فرموده های مقام معظم رهبری کشور در حوزه های مختلف رسانه ای، تبلیغاتی، اقتصادی و سیاسی در وضعیت جنگی است و باید آرایش جنگی در این عرصه ها داشته باشیم که ذخیره سازی اقلام غذایی از جمله گندم از جمله این مسایل مهم است.
حاجی زاده امکانات زیرساختی از جمله راه آهن و فرودگاه را مزیت بزرگ شهرستان مراغه در جنوب آذربایجان شرقی برشمرد که می تواند زنجیره لجستیکی شمال غرب کشور را تکمیل کرده و از مزایای آن کل کشور بهره مند شود.
سیلوی بتنی گندم و غلات مراغه به عنوان یکی از زیرساختهای مهم اقتصادی و نماد هویتی این شهرستان، پس از حدود ۱۰سال رکود با توافقات جدید میان دستگاههای ملی دوباره فعال شد و با امضای تفاهمنامه میان شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی و سازمان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، مقرر شد بخش مهمی از ذخایر استراتژیک گندم منطقه در سیلوی ۱۲ هزار تنی مراغه ذخیره شود. بر همین اساس و در مرحله نخست، مجوز حمل ریلی گندم کیفی از خوزستان برای ذخیره در این سیلو صادر و عملیاتی شد.
دیدگاه تان را بنویسید