Iranian Agriculture News Agency

اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن باغات در سطح استان تهران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: باتوجه به ابلاغیه وزارت جهاد کشاورزی که اعلام قیمت‌های خرید تضمینی محصولات باغبانی را مشروط بر رعایت استانداردهای سلامت محصولات دانسته و با توجه به ضرورت ساماندهی و دسترسی به اطلاعات تولیدکنندگان حوزه باغبانی به‌صورت مستمر در مراحل مختلف تولید، فرآوری، حمل و نقل و بازار به‌ویژه پایش عدم آلودگی محل تولید به آفات و بیماری‌های قرنطینه‌ای و باقی‌مانده سموم بنا به درخواست کشورهای هدف صادراتی، طرح شناسنامه‌دار کردن باغات دنبال می‌شود.

اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن باغات در سطح استان تهران

جبرئیل برادری در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بیان کرد: سطح باغات استان تهران 54 هزار و 734 هکتار معادل حدود 26 درصد کل زمین‌های کشاورزی استان است.

وی افزود: استان تهران از نظر تولید سیب رتبه چهارم کشور و در تولید گیلاس، زردآلو و گوجه سبز رتبه یکم کشور به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: شناسنامه‌دار کردن باغات‌ گامی برای توسعه و استانداردسازی تولیدات است و کشاورزان می‌توانند با مراجعه به نظام صنفی کشاورزی با هزینه‌های مصوب آن که از سوی نظام صنفی تعیین شده، نسبت به شناسنامه‌دار کردن باغات اقدام‌کنند.

جبرئیل برادری گفت: دستورالعمل نحوه صدور شناسنامه‌دار کردن واحدهای تولیدی زیربخش باغبانی نیز توسط معاون وزیر در امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شده که به‌دنبال این دستورالعمل، جلسات هفتگی در مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌های تابعه به‌منظور بررسی شیوه‌نامه برگزار شد که تاکنون روند اجرای این طرح در 10 شهرستان استان آغاز شده است.

وی گفت: تاکنون این طرح در بالغ‌بر هزار و 400 هکتار از باغات 10 شهرستان استان اجرایی شده و روند اجرا در سایر مناطق نیز ادامه دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: به این ترتیب شهرستان ورامین با 710 هکتار، پاکدشت با 253 هکتار و شهرستان‌های فیروزکوه و ورامین با 160 هکتار باغات شناسنامه‌دار شده، بیشترین میزان اجرای این طرح را در استان تهران به خود اختصاص داده‌اند.

وی یادآور شد: بنابر مصوبات ابلاغی هفتمین جلسه کمیته راهبردی صدور شناســنامه برای واحـدهای بهره‌برداری زیربخش باغبـانی، از ابتدای فروردین‌ماه امسال تخصـیص تمام خدمات و تسهیلات، یارانه‌های دولتی و تعرفه‌های آب، برق، گاز، سوخت و تمدیـد مجوزهای برداشت آب به بهره‌برداران زیربخش باغبانی صـرفاً با شناسنامه واحدهای بهره‌برداری و کد 18 رقمی محصول ارائه می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید