Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از رویترز:

کود در میان کالاهای اصلی صادرات چین به کره شمالی

داده‌های گمرک چین نشان می‌دهد که صادرات این کشور به کره شمالی در ماه آوریل نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده و کود در میان محموله‌های مهم صادراتی به این کشور است.

کود در میان کالاهای اصلی صادرات چین به کره شمالی

به گزارش ایانا به نقل از خبرگزاری رویترز، از جمله محصولات صادراتی مهم به کره شمالی به لحاظ ارزش کالاها، دی‌آمونیوم هیدروژن فسفات است که به صورت گسترده برای کود استفاده می‌شود و ارزش صادرات آن از چین 8.84 میلیون دلار برآورد شده است.

کره شمالی به‌عنوان کشوری که متحمل خشکسالی و ناامنی غذایی بوده، در ماه آوریل 5.07 میلیون دلار برنج از چین خریداری کرده است.

روزنامه دونگ‌آ ایلبو کره جنوبی در نیمه ماه فوریه گزارش داد که بحران غذایی پیونگ یانگ احتمالا بدتر شده است. این کشور از سال 2006، به خاطر برنامه‌های هسته‌ای و موشکی‌اش تحت تحریم‌های سازمان ملل قرار دارد.

کارشناسان کره جنوبی تخمین می‌زنند که پس از اخلال در کشاورزی و واردات از چین بر اثر همه‌گیری کرونا، همسایه شمالی آنها حدود یک میلیون تن غلات کم دارد.

گزارش‌های تایید نشده در اسفند سال گذشته حاکی از آن بود که تعداد نامعلومی از شهروندان کره شمالی بر اثر گرسنگی جان باختند اما ناظران هیچ نشانه‌ای از مرگ دسته جمعی یا قحطی در کره شمالی مشاهده نکردند.

در اوایل سال 2020، کره شمالی سعی کرد با اعمال کنترل‌های مرزی سختگیرانه از جمعیت خود در برابر ویروس کرونا محافظت کند که این مساله تجارت با چین، متحد اصلی و شریان اقتصادی این کشور را متوقف کرد. تاثیر جنگ اوکراین بر افزایش قیمت جهانی غذا، انرژی و کود که تولید کشاورزی کره شمالی به شدت به آن وابسته است، وضعیت این کشور را بدتر کرده است.

بر اساس ارزیابی‌های دولت کره جنوبی، سال گذشته میلادی تولید غلات کره شمالی 4.5 میلیون تن برآورد شد که 3.8 درصد نسبت به سال 2020 کاهش داشت. طبق داده‌های قبلی کره جنوبی تخمین زده می‌شود که پیونگ یانگ به صورت میانگین بین 4.4 میلیون تن تا 4.8 میلیون تن غلات سالانه از سال 2012 تا 2021 تولید کرده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید