Iranian Agriculture News Agency

مقایسه آمارهای سال 1401 با 1400 نشان می‌دهد:

واردات محصولات کشاورزی کاهش یافت

۶۳ درصد وزن واردات به سه محصول نهاده دامی، گندم و برنج اختصاص دارد

بررسی آمارهای واردات سال 1401 با 1400 نشان می‌دهد که به دنبال اعمال سیاست حذف ارز ترجیحی و افزایش تولید برخی محصولات کشاورزی، آمار واردات این حوزه به کشور، کاهش یافته است.

واردات محصولات کشاورزی کاهش یافت

به گزارش خبرنگار ایانا، طی دو سال اخیر با وقوع جنگ اوکراین و روسیه به‌عنوان دو قطب تولید محصولات استراتژیک کشاورزی و مواد غذایی، تغییرات متعدد آب و هوایی و خشکسالی در کشورهای اصلی تولید کننده محصولات کشاورزی، بیشتر کشورهای جهان با کمبود مواد غذایی روبرو شده‌اند که این امر بالتبع سبب نوسانات قیمتی این کالاها در بازارهای جهانی شده است. همین امر سبب شد بسیاری از کشورهای جهان در کنار تلاش برای خودکفایی و افزایش محصولات کشاورزی روی به واردات گسترده و دپوی این کالاها در انبارها و سیلوهای خود بیاورند.

وزارت جهاد کشاورزی نیز برای رفع هر گونه کمبود این کالاها و جلوگیری از نوسانات قیمت و تنظیم بازار محصولات کشاورزی واردات اقلام مورد نیاز را در دستور کار قرار داد، این در حالی است که سطح تولیدات محصولات کشاورزی همچون جو، گندم، ذرت علوفه‌ای، سویا، نیشکر، چغندرقند و برخی دانه‌های روغنی با افزایش محسوسی نسبت به سال‌های گذشته روبه رو شده بود.

از طرف دیگر شاهد صرفه جویی در مصرف برخی از محصولات همچون روغن و نهاده دامی پس از اصلاح ارز ترجیحی بوده‌ایم به طوری که مصرف کاذب این محصولات کاهش یافته و با تغییرات قیمتی قاچاق آنها نیز به حداقل رسیده است. همین امر طبیعتا منتج به کاهش واردات نسبت به سال 1400 شده است.

واردات 18 میلیارد دلار محصول کشاورزی و مواد غذایی به کشور

آمارهای گمرک نشان می‌دهد در سال گذشته 25 میلیون و 95 هزار و 206 تن و 351 کیلوگرم محصول کشاورزی و مواد غذایی به ارزش 17 میلیارد و 795 میلیون و 434 هزار و 891 دلار به ایران وارد شده است. این در حالی است که در سال 1400 حدود 27 میلیون و 4 هزار و 932 تن و 153 کیلوگرم مواد غذایی و محصول کشاورزی به ارزش 14میلیارد و 242 میلیون و 624 هزار و 366 دلار واردات داشته‌ایم.

این آمارها نشان دهنده آن است که واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی به لحاظ وزنی کاهشی هفت درصدی و به لحاظ ارزشی افزایشی 25 درصدی را طی یک سال گذشته به خود دیده است که به تفکیک وضعیت مهمترین کالاهای وارداتی شامل نهاده‌های دامی، برنج و گندم را بررسی خواهیم کرد.

کاهش 3.2 میلیون تنی واردات نهاده‌های دامی

براساس آمار گمرک در سال گذشته 14 میلیون و 372 هزار تن نهاده دامی به ارزش 7 میلیارد و 98 میلیون دلار وارد کشور شده است. این در حالی است که در سال 1400 حدود 17 میلیون و 617 هزار تن نهاده‌های دامی به ارزش 7 میلیارد و 97 میلیون دلار وارد کشور شده بود.

این آمار نشان دهنده آن است که به لحاظ ارزشی واردات نهاده‌های دامی تقریبا طی یکسال گذشته تفاوت چندانی نداشته و ثابت مانده است، اما به لحاظ وزنی با کاهش 18 درصدی واردات روبه رو بوده‌ایم.

آمارهای گمرک نشان می‌دهد در سال گذشته یک میلیون و 375 هزار تن کنجاله سویا به ارزش 866 میلیون دلار، هشت میلیون و 85 هزار تن ذرت دامی به ارزش 3 میلیارد و 269 میلیون دلار، دو میلیون و 380 هزار تن جو به ارزش 992 میلیون دلار و دو میلیون و 533 هزار تن دانه سویا به ارزش یک میلیارد و 971 هزار دلار وارد کشور شده است.

این امر نشان دهنده آن است که از نظر وزنی 57 درصد و از نظر ارزشی 40 درصد واردات کالاهای اساسی به نهاده‌های دامی اختصاص دارد.

واردات 2.2 میلیارد دلاری برنج برای تنظیم بازار

آمارهای گمرک در سال گذشته نشان می‌دهد یک میلیون و ۷۷۹ هزار و ۱۱۹ تن برنج به ارزش 2 میلیارد و ۱۳۶ میلیون و ۵۹۹ هزار دلار (معادل بیش از ۴۱ هزار و ۸۳۳ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان) به ایران وارد شده است.

این آمار ۱۰۱ درصد از نظر وزنی و بیش از ۱۹۴ درصد از نظر ارزش دلاری بیشتر از میزان و ارزش برنج وارداتی در سال ۱۴۰۰ بوده است که رکوردشکنی قابل توجهی به شمار می‌رود. چرا که در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۸۵ هزار تن برنج به ارزش ۷۲۶ میلیون دلار وارد کشور شده بود و این ارقام با آمار سال گذشته فاصله بسیار زیادی دارد.

این اعداد نشان دهنده آن است که از نظر وزنی 7 درصد و از نظر ارزشی 12 درصد واردات کالاهای اساسی به برنج اختصاص دارد.

کاهش 37 درصدی واردات گندم با افزایش تولید داخل

براساس آمارهای گمرک در سال گذشته بیش از چهار میلیون و ۴۴۵ هزار تن گندم به ارزش بیش از ۴۲ هزار و ۳۸۵ میلیارد و ۴۲۴ میلیون و ۳۳۶ هزار تومان (معادل دو میلیارد و ۱۳ میلیون و ۳۰۹ هزار و ۹۹۹ دلار) به کشور وارد شده است که از نظر وزنی 37 درصد و از نظر ارزش دلاری20 درصد کاهش نسبت به بازه زمانی مشابه در سال ۱۴۰۰ داشته است. آمارها نشان می‌دهد که از نظر وزنی 18 درصد و از نظر ارزشی 11 درصد از واردات کالاهای اساسی به گندم اختصاص دارد.

نتیجه گیری

آمارهای فوق نشان دهنده آن است که از مجموع واردات کالاهای اساسی در سال گذشته به لحاظ وزنی 82 درصد و به لحاظ ارزشی 63 درصد واردات به سه محصول نهاده دامی، گندم و برنج اختصاص داشته و دیگر محصولات به ترتیب سهمی 18 درصدی به لحاظ وزنی و 37 درصدی به لحاظ ارزشی از میزان واردات کالاهای اساسی داشته اند.

گزارش از امین محمودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید