Iranian Agriculture News Agency

عضو هیات علمی دانشکده منابع‌طبیعی دانشگاه تهران اعلام کرد:

ظرفیت تولید ده‌ها میلیارد اصله نهال با مشارکت مردم

به گفته عضو هیات علمی دانشکده منابع‌طبیعی دانشگاه تهران، تولید و پرورش نهال و بذر با استفاده از آخرین دستاوردهای علمی و فنی برای اجرای موفق طرح کاشت یک میلیارد درخت ضروری است.

 ظرفیت تولید ده‌ها میلیارد اصله نهال با مشارکت مردم
به گزارش ایانا به نقل پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، وحید اعتماد با بیان این مطلب گفت: برای اجرای موفق کاشت یک میلیارد درخت ظرف چهار سال باید در قالب یک طرح دقیق، تولید و پرورش نهال و بذر و کاشت آن در عرصه‌های طبیعی و جنگلی بر اساس اصول علمی و متناسب با شرایط اقلیمی و بیولوژیکی انجام شود.

وی افزود: نهال‌ها باید در نهالستان‌های کشور با استفاده از دانش، تیمار شوند تا بتوانند در عرصه‌های طبیعی در برابر شرایط سخت خشکسالی مقاومت کنند.

این عضو هیات علمی دانشکده منابع‌طبیعی دانشگاه تهران در همین حال بر آبیاری، نظارت و مراقبت مستمر بر نهال‌های کاشته شده طی چند سال تاکید ورزید و اظهار داشت: در سال‌های گذشته فقط نهال کاشتیم و سپس رها کردیم.

وی با اشاره به سطح ۲۸۷۰ هکتاری نهالستان‌های کشور تصریح کرد: با استفاده از ظرفیت‌های دولتی، بخش خصوصی و صنایع می‌توان ده‌ها میلیارد اصله نهال طی سال‌های مختلف در کشور تولید کرد.

اعتماد با بیان این که مشکلی به لحاظ فنی و علمی در تولید نهال‌های جنگلی و بیابانی در کشور نداریم، گفت: بذرها باید زیر نظر کارشناسان موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور شناسایی شوند که بخش عمده‌ای از آنها، شناسایی شده است.

عضو کمیته علمی ستاد طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تصریح کرد: در قالب طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت قرار است نهال‌های تولید شده در سه بخش احیا، غنی‌سازی و توسعه جنگل‌ها، زراعت چوب و توسعه فضای سبز در حاشیه شهرها و روستاها کاشته شود.

وی ادامه داد: نزدیک به دوسوم نهال‌های تولید شده در این طرح به توسعه فضای سبز و زراعت چوب و یک‌سوم نیز به عرصه‌های جنگلی برای احیا و غنی‌سازی اختصاص می‌یابد که نیمی از آن به صورت بذرکاری خواهد بود.

اعتماد گفت: کمیته علمی ستاد طرح کاشت یک میلیارد درخت در اجرای این طرح نظارت و مشارکت دارد.

 وی افزود: ناظران، عملکرد و پیشرفت کار را ارزیابی خواهند کرد و اگر اشتباهی صورت گیرد آن را گوشزد می‌کنند.

اعتماد در همین حال اذعان داشت: افرادی که نسبت به تولید نهال و کاشت یک میلیارد درخت بدبین هستند به دلیل تجربیات سال‌های گذشته در اجرای طرح‌های جنگل‌کاری و همچنین بی‌اطلاعی از جزییات این طرح است.

وی گفت: اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت، مشارکت مردمی را می‌طلبد و موفقیت این طرح سرمایه‌های اجتماعی در کشور را بهبود خواهد بخشید.

عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران اضافه کرد: ما باید به مردم اطمینان دهیم که جنگل‌کاری و درخت‌کاری به نفع آنها است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید