Iranian Agriculture News Agency

فتحی تاکید کرد:

اتحادیه مرغداران، واحدهای کوچک غیراقتصادی را به سمت بهره وری سوق دهد

تقدیر از مرغداران به جهت همراهی دولت در اجرای طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: اتحادیه مرغداران مرغ تخمگذار بایستی تلاش کند تا واحدهای کوچک را به سمت بهره وری سوق دهد تا در حد ظرفیت اقتصادی خود تولید کنند.

اتحادیه مرغداران، واحدهای کوچک غیراقتصادی را به سمت بهره وری سوق دهد

به گزارش خبرنگار ایانا از آذربایجان شرقی، اکبرفتحی در نشست اعضای اتحادیه تعاونیهای کشاورزی مرغداران مرغ تخمگذار با حجت الاسلام سید محمدرضا میرتاج‌الدینی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو و رئیس مجمع نمایندگان شمالغرب کشور ضمن تقدیر از تلاشها و فعالیتهای تشکلهای مربوطه گفت: اتحادیه مرغداران تخمگذار همواره از فعال ترین تشکلهای ما بوده و هر موقع نیاز به تنظیم بازار وجود داشته، خود این تشکل ها عهده دار این حرکت بوده و مواقعی که قیمتها به واسطه دخالت دلالها بالا رفته و نفع چندانی برای تولید کننده نداشته در نقاط مختلف شهر به عرضه مستقیم اقدام نموده و هماهنگی های لازم را با مجموعه های دولتی انجام داده اند. انصافاً اقدامات انجام یافته از سوی آنان نیز همواره اقدامات خوبی بوده است به ویژه در برپایی جشنواره تخم مرغ که در 17 مهرماه  برنامه خوبی صورت گرفت برنامه بسیار خوب و درخور شأن بخش کشاورزی و اتحادیه مربوطه تدارک دیده شده بود.

وی با اشاره به اینکه از زمان آزادسازی نرخ ارز یکسری عقب ماندگی هایی موجود است گفت: قبلا با این بزرگواران در ارتباط با مردمی سازی نظام یارانه ای گفتگوهایی صورت گرفته بود و پیش بینی شده بود که در اوایل اجرای طرح مشکلاتی ایجاد شده و با کاهش مصرف مواجه خواهیم شد و فروش نرفتن محصول تولیدی و عرضه زیاد و تقاضای کم منجر به کاهش قیمت خواهد شد که در این خصوص با تمام وجود همراهی کرده اند.

فتحی تصریح نمود: قیمتی که در اوایل اجرای طرح مردمی سازی یارانه ها مصوب شده بود با در نظر گرفتن شرایط و اقتضائات آن زمان بود تا در ادامه این قیمت گذاری تجدید گردد. در این راستا اتحادیه مربوطه درخواست تجدید قیمت را طی نامه ای به معاون اول ریاست جمهوری ارسال کرده اند که با دستوری از جانب ایشان خطاب به وزیر محترم جهادکشاورزی به انجام تجدید قیمت تاکید شده است. این امر در مرغداری های گوشتی نیز که شرایط مشابهی را دارا بود اتفاق افتاده و قیمت مرغ زنده از 39 هزار و 800 تومان به 43 هزار تومان افزایش یافته است. این قیمت ها قبل از اقدامات کشوری در ستاد تنظیم بازار استان مطرح و تعدیل شده است. متاسفانه در ارتباط با قیمت تخم مرغ این روند نبوده و حدود 4 هزار تومان افزایش قیمت صورت گرفته که در مرغداریهای با ظرفیت تولیدی بزرگ این قیمت مناسب است. اما قیمت گذاری تخم مرغ مطالبه به حقی است که مورد تصدیق دولت و وزیر جهادکشاورزی است و در ستاد تنظیم بازار کشوری نیز مطرح شده و جا دارد از  همراهی واحدهای تخمگذار در این خصوص قدردانی نماییم.

وی در ارتباط با موضوع نهاده اظهار داشت: در ابتدای اجرای طرح نیمایی شدن نرخ ارز قول هایی از سمت وزیر محترم جهادکشاورزی در ارتباط با محاسبه قیمت نهاده های خریداری شده تا 20 اردیبهشت به قیمت ارز دولتی(4200 هزار تومان) داده شد که به آن عمل گردید و تمام محاسبات بر این مبنی صورت گرفته و به سازمان برنامه بودجه کشور ارسال شده است تا با همراه بانک مرکزی تامین منابع آن صورت گیرد. در واقع دولت به تمامی تعهدات خود پایبند بوده و تلاش می نماید مطالبات بر حق اتحادیه را پیگیری نماید.

فتحی بیان داشت: به لحاظ کارشناسی نمی توان درست بودن ارز ترجیحی را تایید نمود چرا که افزایش رانت و فساد اقتصادی را در پی داشت لذا اجرای طرح نیمایی قدمی در راه تصحیح این موارد بود. اما طبیعتا قابل پیش بینی بود که واحدهای کوچک دارای ظرفیت اقتصادی پایین از این طرح متضرر خواهند شد. امروز نقش بزرگ اتحادیه این است که این واحدها را به سمت بهره وری سوق دهد. واحدهای کوچک باید در حد ظرفیت اقتصادی خود تولید نمایند تا توان ادامه دادن در این شرایط را داشته باشند.

وی در پایان سخنان خود پیگیری و رفع مشکلات مربوط به تمدید پروانه واحدها را مورد تاکید قرار داد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید