معاون سازمان تات:
دستیار هوشمند تات پاسخگوی مستقیم کشاورزان است
به گفته معاون سازمان تات دستیار هوشمند پاسخگوی کشاورزی تات با تکیه بر آثار ترویجی تأییدشده این سازمان طراحی شده تا کشاورزان و بهرهبرداران بتوانند بهصورت تعاملی و در کوتاهترین زمان، پاسخ دقیق پرسشهای تخصصی خود را از مسیرهای حضوری و برخط دریافت کنند.
تهران- ایانا- معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) هدف اصلی طراحی «دستیار هوشمند پاسخگوی کشاورزی تات»، را تسریع و تسهیل انتقال دانش معتبر پژوهشی به کشاورزان، بهرهبرداران و رسانهها بیان کرد.
حسین فرازمند در حاشیه رونمایی از «دستیار هوشمند پاسخگوی کشاورزی تات»، در گفتوگو با ایانا با بیان اینکه سازمان تات با بیش از دو هزار محقق و عضو هیئت علمی، علاوه بر پژوهش، وظیفه آموزش و ترویج یافتههای علمی را بر عهده دارد، گفت: «یافتههای محققان مؤسسات و مراکز تحقیقاتی این سازمان در قالب آثار ترویجی مانند دستنامهها، نشریات، انیمیشن و سایر قالبها تولید میشود که اکنون نزدیک به 9 هزار اثر ترویجی نوشتاری و شنیداری در تالار ترویج دانش کشاورزی تجمیع شده و سالانه حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ اثر جدید به آن افزوده میشود.»
دبیر ستاد هوشمندسازی کشاورزی ادامه داد: «گرچه این آثار در دسترس کشاورزان قرار دارد، اما تنوع بالای یافتهها و تفاوت زمان انتشار آنها باعث میشود بهرهبردار برای یافتن پاسخ یک پرسش مشخص، ناچار به جستوجوی طولانی میان منابع متعدد باشد که زمانبر است.»
او افزود: «از سوی دیگر، ضرورت استفاده از فناوریهای روز برای افزایش سرعت انتقال دانش فنی بیش از گذشته احساس میشد.»
معاون سازمان تات با اشاره به همکاری با شرکت ارتباطرسانی همراه اول تصریح کرد: «بر همین اساس و در قالب یک تفاهم مشترک، نخستین دستیار هوشمند سخنگوی کشاورزی کشور مبتنی بر هوش مصنوعی طراحی و ایجاد شد.»
او با بیان اینکه در این سامانه، تمامی آثار ترویجی تأییدشده سازمان تات که در تالار ترویج دانش کشاورزی قرار دارد، بهعنوان پایگاه داده مورد استفاده قرار گرفته، اظهار داشت: «بنابراین کشاورزان میتوانند بهصورت تعاملی پرسش خود را مطرح کرده و پاسخ مستقیم و دقیق دریافت کنند؛ موضوعی که هم زمان دریافت پاسخ را کاهش میدهد و هم موجب میشود بهرهبردار مستقیماً به پاسخ اصلی مورد نیاز خود برسد.»
فرازمند درباره شیوه دسترسی کشاورزان و بهرهبرداران خرد به این دستیار هوشمند گفت: «در مرحله نخست، نسخه یک این سامانه در قالب «هولوباکس» آماده شده و در داخل سازمان تات مستقر میشود.»
او ادامه داد: «در فاز بعدی، این هولوباکسها در مراکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استانها نصب خواهد شد و در مرحله بعد، با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، نمونههایی از آن در تمامی مراکز خدمات کشاورزی کشور قرار میگیرد تا کشاورزان هنگام مراجعه حضوری بتوانند بهصورت مستقیم پاسخ پرسشهای خود را دریافت کنند.»
فرازمند با اشاره به توسعه نسخه جدید شبکه اجتماعی کشاورزی ایران با نام «تاک»، افزود: «نسخه وبمحور این دستیار هوشمند سخنگو بر روی شبکه تاک نیز قرار خواهد گرفت تا کشاورزان بتوانند علاوه بر مراجعه حضوری، از طریق موبایل و بستر وب نیز از این سامانه استفاده کنند.»
دبیر ستاد هوشمندسازی کشاورزی توضیح داد: «این سامانه بهطور کامل در داخل سازمان توسعه یافته و موتور بومی آن توسط همکاران ما در شرکت ارتباطرسانی همراه اول طراحی شده است.»
او گفت: «مبنای اطلاعاتی این دستیار، آثار ترویجی سازمان تات است که پیش از انتشار، صحتسنجی و تأیید شدهاند؛ بنابراین تمامی پاسخهای ارائهشده، مبتنی بر دیتابیس معتبر و مورد اطمینان سازمان تات است و این پایگاه داده بهصورت مستمر با اطلاعات جدید بهروزرسانی میشود.»
فرازمند با اشاره به اینکه نسخه فعلی، نسخه یک است، افزود: «در نسخههای بعدی تلاش میکنیم سایر انواع رسانههای ترویجی از جمله فایلهای شنیداری، انیمیشنها، کلیپها و فیلمهای کوتاه آموزشی نیز به بانک اطلاعاتی متصل شود.»
او ادامه داد: «در این صورت، کاربر میتواند از خود دستیار درباره وجود کلیپ یا فیلمی درباره موضوع مورد نظر سوال کند و در صورت وجود، آن محتوا برایش پخش شود؛ هدف نهایی این است که تمام اشکال رسانههای ترویجی به این سیستم متصل شود تا کشاورزان بتوانند به سادهترین و سریعترین شکل، پاسخ دقیق پرسشهای اصلی خود را دریافت کنند.»
خبرنگار، شهرزاد مسعودی
دیدگاه تان را بنویسید