رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی:

تا باغدار نتیجه کار را نبیند، باور نمی‌کند

تا باغدار نتیجه کار را نبیند، باور نمی‌کند

رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی گفت: یکی از مهم‌ترین چالش‌های ما در حوزه کشاورزی به‌ویژه باغبانی، انتقال نیافتن یافته‌های تحقیقاتی و دانش فنی به مزارع و باغات خرده‌پا است که برای رفع آن، توسعه باغات الگویی، گسترش کشاورزی قراردادی و تربیت نیروی ماهر به‌صورت هم‌زمان در دستور کار قرار گرفته است.

تهران- ایانا- رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی، انتقال نیافتن کامل یافته‌های تحقیقاتی به‌ویژه در باغات و مزارع خرده‌پا را یکی از مهم‌ترین چالش‌های بخش کشاورزی بیان کرد.

ابوالفضل فرجی در گفت‌وگو با ایانا گفت: «برای کاهش این چالش، توسعه باغات الگویی، گسترش کشاورزی قراردادی و تربیت نیروی ماهر و تکنسین‌های تخصصی به‌صورت هم‌زمان در دستور کار قرار گرفته است.»

او  با اشاره به این‌که در حوزه باغبانی، به‌ویژه باغات کوچک‌مقیاس، کشاورزان ضعیف بیش از سایر گروه‌ها با کمبود دسترسی به دانش فنی مواجه‌ هستند، اظهار داشت: «یکی از برنامه‌های جدی ما این است که انتقال دانش فنی و یافته‌های تحقیقاتی به‌گونه‌ای انجام شود که کشاورز بتواند آن را از نزدیک ببیند و به کارایی آن اطمینان پیدا کند؛ چراکه تا زمانی که یک باغدار نتیجه عملی یک یافته را مشاهده نکند، معمولاً آن را اجرایی نخواهد کرد.»

او افزود: «در همین راستا، توسعه باغات الگویی به‌عنوان یکی از مأموریت‌های اصلی معاونت آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) دنبال می‌شود و برنامه داریم تعداد این باغات را در سطح کشور افزایش دهیم؛ همچنین با همکاری مؤسسه تحقیقات باغبانی کشور، اجرای ۱۰ طرح توسعه‌ای در زمینه ۱۰ محصول مختلف پیش‌بینی شده است تا در مقیاس وسیع، بسته‌ای از یافته‌های تحقیقاتی و دانش‌های فنی به بهره‌برداران منتقل شود.»

رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی، توسعه کشاورزی قراردادی را یکی دیگر از ابزارهای مهم کاهش فاصله بین تحقیق و اجرا عنوان کرد و گفت: «مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی در کنار معاونت‌های اجرایی، معاونت باغبانی و سایر معاونت‌های وزارت جهاد کشاورزی، کمک خواهد کرد تا کشاورزی قراردادی به حداکثر ممکن توسعه یابد؛ چراکه این مدل می‌تواند بخشی از دغدغه‌های کشاورزان، از جمله سرمایه در گردش، تأمین نهاده‌ها، قلمه، بذر و نهال را کاهش دهد و زمینه به‌کارگیری بهتر دانش فنی را فراهم کند.»

فرجی اظهار داشت: «یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ما در حوزه باغات و گلخانه‌ها، کمبود تکنسین‌ها و نیروهای مهارتی است که به‌صورت عملیاتی بتوانند در تولید نهال، تولید گل، تغذیه، هرس، مدیریت باغ و سایر امور تخصصی ورود کنند؛ در حالی که تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی زیاد است، اما نیروی ماهر عملیاتی به‌شدت کم داریم.»

او ادامه داد: «در همین زمینه، برنامه‌ریزی کرده‌ایم با همکاری آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها، انجمن‌ها و اتحادیه‌ها، دیپلم‌های مهارتی و تکنسین‌های تخصصی و حتی تقاضامحور تربیت کنیم تا این نیروها بتوانند به‌طور مستقیم در باغات و گلخانه‌ها فعالیت کرده و نقش مؤثری در انتقال دانش فنی داشته باشند.»

رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی با تأکید بر این‌که بخش خصوصی و ظرفیت‌های غیردولتی نقش کلیدی در توسعه فعالیت‌های ترویجی دارند، گفت: «چراکه توان بخش دولتی چه از نظر نیروی انسانی، چه سرمایه و چه لجستیک محدود است، بر همین اساس استفاده از ظرفیت شرکت‌ها و سازمان‌های توانمند غیردولتی، به‌ویژه سازمان نظام مهندسی کشاورزی، از برنامه‌های اصلی ماست.»

او اظهار داشت: «ارتقای مهارت‌های کاربردی نیروهای دانشگاهی سازمان نظام مهندسی و همچنین به‌کارگیری این نیروها به‌عنوان بازوی اجرایی فنی در برنامه‌های توسعه باغبانی، از جمله توسعه گلخانه‌ها و باغات، به‌منظور افزایش بهره‌وری در باغات، گلخانه‌ها و حتی بخش زراعی دو اقدام اساسی است که در این زمینه دنبال می‌شود.»

فرجی با تقسیم‌بندی کشاورزان به سه گروه خوب، متوسط و ضعیف، خاطرنشان کرد: «تمرکز اصلی ما بر کشاورزان متوسط و ضعیف است چراکه کشاورزان ضعیف نیاز دارند دانش فنی به‌صورت عینی در کنارشان قرار گیرد و در عین حال توان به‌کارگیری آن را داشته باشند، به همین دلیل علاوه بر آموزش، باید بخشی از دغدغه‌های تولید آنها نیز کاهش یابد.»

او با بیان این‌که برنامه داریم از ظرفیت کشاورزان پیشرو برای انتقال دانش به بهره‌برداران اطراف استفاده کنیم، افزود: «در همین راستا، در سی‌ونهمین جشنواره برگزیدگان بخش کشاورزی کشور که حدود یک ماه آینده برگزار می‌شود، ۱۳۷ کمیته ملی، استانی و شهرستانی تشکیل شده و امسال بیش از ۱۱۴ هزار کشاورز و بهره‌بردار در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند.»

رئیس مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی، افزود: «هدف‌گذاری کرده‌ایم در یک برنامه چندساله، حداقل ۳۰ هزار باغ، مزرعه یا زراعت الگویی را در حوزه‌های مختلف ایجاد و تقویت کنیم تا این بهره‌برداران الگویی، به‌عنوان تسهیلگر و مددکار در کنار مروجان، به انتقال آسان‌تر دانش فنی به کشاورزان اطراف کمک کنند و زمینه افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی را فراهم آورند.»

 

خبرنگار: شهرزاد مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید