مدیرکل دفتر توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی و عشایری سازمان تات:
توانمندسازی زنان روستایی از آموزش تخصصی تا تکمیل زنجیره ارزش ادامه دارد

تهران- ایانا- در مدل توانمندسازی زنان روستایی و عشایری، فعالیتها از ظرفیتسازی اجتماعی آغاز میشود و با نهادسازی، شبکهسازی، آموزش تخصصی و تکمیل زنجیره ارزش ادامه مییابد تا کسبوکارهای خرد و کوچک به هم متصل شده و ارزش افزوده بیشتری ایجاد شود.
به گزارش خبرنگار ایانا در نشست خبری با موضوع « زنان روستایی و عشایری و برگزاری نهمین همایش ملی گرامیداشت روز جهانی زنان روستایی و عشایری همزمان با روز جهانی غذا» که روز شنبه ۱۹ مهرماه برگزار شد، مریم طهماسبی اظهار داشت: در طرحهای توانمندسازی زنان روستایی و عشایری، فعالیتها از ظرفیتسازی اجتماعی آغاز و با نهادسازی، شبکهسازی، آموزشهای تخصصی کشاورزی و در نهایت تکمیل زنجیره ارزش ادامه مییابد تا کسبوکارهای خرد و کوچک به هم متصل و به زنجیرهای اقتصادی با ارزش افزوده بیشتر تبدیل شود.
مدیرکل دفتر توسعه فعالیتهای کشاورزی زنان روستایی و عشایری سازمان تات، افزود: در این مدل توانمندسازی، زنان روستایی با حمایتهای مشاورهای و آموزشی، به توسعه پایدار در کسبوکارهای کشاورزی دست پیدا میکنند؛ برای نمونه، در روستای ایزی از شهرستان سبزوار استان خراسان رضوی، زنان روستایی توانستند محصولات خود را با نام تجاری «مهرویان» عرضه کنند.
وی با اشاره به نمونهای دیگر گفت: در روستای باغچمک از شهرستان بم در استان کرمان، پیشتر خرماهای درجه سه تنها برای تغذیه دام مصرف میشد، اما با آموزشهای تخصصی ارائهشده توسط محققان، زنان روستا توانستند با تولید سرکه خرما ارزش افزوده ایجاد کنند؛ اکنون این زنان در ارگ جدید بم فضایی را اجاره کرده و محصولات خود را مستقیماً به فروش میرسانند.
طهماسبی ادامه داد: امسال نیز قرار است تولید فرآوردههایی مانند سس خرما و محصولات جانبی دیگر به این زنجیره افزوده شود تا کسبوکار زنان روستایی در این منطقه توسعه بیشتری یابد.
خبرنگار: شهرزاد مسعودی
دیدگاه تان را بنویسید