عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت:

روابط عمومی می‌تواند روان جامعه را به هم بریزد یا آرام کند / تعارض روابط عمومی و رسانه در نبرد روایت‌ها

روابط عمومی می‌تواند روان جامعه را به هم بریزد یا آرام کند / تعارض روابط عمومی و رسانه در نبرد روایت‌ها

تهران- ایانا- کارشناس رسانه و عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت گفت: اطلاع‌رسانی در وزارت جهاد به‌قدری حساس است که می‌تواند مستقیماً بر امنیت روانی و حتی ملی جامعه تأثیر بگذارد.

به گزارش خبرنگار ایانا؛ نخستین اجلاس روابط عمومی‌های وزارت جهاد کشاورزی با حضور جمعی از مدیران و فعالان این حوزه، شنبه ۲۷ اردیبهشت‌ماه در مرکز آموزش عالی امام خمینی(ره)  برگزار شد. در این رویداد، محمد مهاجری به‌عنوان سخنران، به بیان دیدگاه‌های خود درباره نقش راهبردی روابط عمومی‌ها در دستگاهی چون وزارت جهاد کشاورزی پرداخت.

عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت با اشاره به پیچیدگی کار روابط عمومی در ساختار یک وزارتخانه بیان داشت: یک وزارتخانه معادل یک کشور است و اطلاع‌رسانی در آن، یک مسئولیت بسیار سنگین و چندوجهی است.

وی مثال زد: خبر اعلام قیمت شیر خام که آن‌قدر پیچیده بود که منِ روزنامه‌نگار هم متوجه عدد نهایی‌اش نشدم.

وی با تأکید بر تأثیر روانی اطلاع‌رسانی‌های ناقص یا مبهم عنوان کرد: اگر فردا قیمت یک کالای کشاورزی بالا برود، می‌تواند باعث اعتراض کشاورزان یا دامداران شود. روابط عمومی باید بتواند این اخبار را طوری منتقل کند که در عین شفاف بودن، بحران‌زا نباشد.

این فعال سیاسی ، ساختار ناتراز و ناکارآمد روابط عمومی‌ها را یکی از چالش‌های اصلی این حوزه دانست و مطرح کرد: خیلی وقت‌ها نیروهایی به روابط عمومی تحمیل می‌شوند که انگیزه یا تخصص لازم ندارند. این اتفاق، خیانت به افکار عمومی است؛ بازی گرفتن افکار عمومی، بازی با امنیت ملی است.

مهاجری روابط میان رسانه و روابط عمومی را یک «جنگ جوانمردانه» توصیف کرد و گفت: نه روابط عمومی جای رسانه را می‌گیرد، نه بالعکس. اما رقابت بر سر روایت‌گری درست و جذاب وجود دارد؛ رسانه می‌خواهد گل بزند، روابط عمومی نمی‌خواهد گل بخورد.

این کارشناس رسانه با انتقاد از تلاش برخی روابط عمومی‌ها برای بازنمایی صرفاً مثبت عملکرد سازمان‌شان، افزود: در نهایت، مردم هستند که باید واقعیت را بدانند؛ اگر واردات برنج محدود می‌شود و قیمت بالا می‌رود، مردم باید دلیل آن را بدانند. روابط عمومی باید بتواند این تعارض را حل کند؛ نه پنهان کند و نه بزک.

عضو شورای اطلاع‌رسانی دولت، نقش مهم روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی را در جلوگیری از انتقال مرجعیت رسانه‌ای از داخل به خارج کشور برجسته دانست و افزود: اگر شما روایت درست را به‌موقع نگویید، دیگران آن را از زاویه خودشان می‌گویند؛ رسانه‌های معاند هرگز دلسوز ما نیستند.

مهاجری با تاکید بر اینکه اگر حقیقت را کامل نگوییم، مخاطب به ما اعتماد نمی‌کند، اظهار داشت : روابط عمومی باید روایت‌ساز باشد نه سانسورچی، مرجعیت خبری را نباید واگذار کرد؛ این یک مسئولیت ملی است.

وی با اشاره به ضرورت صداقت در کار خبری ادامه داد: در ۳۴ سال کار رسانه‌ای فهمیدم اگر یک توصیه به خبرنگار تازه‌کار داشته باشم، فقط یک چیز است؛ دروغ ننویس. اگر دروغ ننویسیم، حتی انتقاد هم می‌تواند جامعه را رشد دهد.

به گزارش ایانا، این اجلاس با حضور مدیران روابط عمومی استان‌ها، معاونان وزارت جهاد کشاورزی و مسئولان رسانه‌ای این وزارتخانه برگزار شد و به بررسی راهکارهای بهبود فرآیند اطلاع‌رسانی و افزایش اثربخشی در ارتباط با افکار عمومی پرداخت.

 

خبرنگار: فرناز فتحی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید