فعال حمل و نقل کالاهای استراتژیک:

افزایش قیمت لوازم یدکی، حمل‌ونقل زمینی را با چالش جدی مواجه کرده است

افزایش قیمت لوازم یدکی، حمل‌ونقل زمینی را با چالش جدی مواجه کرده است

فعال حوزه حمل‌ونقل کالاهای استراتژیک با اشاره به رشد شدید قیمت خودرو، لوازم یدکی و تأثیر نوسانات ارزی، مهم‌ترین چالش‌های حمل‌ونقل زمینی را تشریح کرد و خواستار حمایت دولت از شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقلی از طریق تسهیلات کم‌بهره و تسهیل واردات خودرو شد.

تهران-ایانا- حمل‌ونقل زمینی کالاهای اساسی در شرایطی فعالیت می‌کند که افزایش قیمت کشنده‌ها، گرانی لوازم یدکی و نوسانات نرخ ارز، فشار مضاعفی بر فعالان این حوزه وارد کرده است؛ موضوعی که به گفته فعال حمل و نقل کالاهای استراتژیک، بدون حمایت مؤثر دولت می‌تواند به چالش جدی‌تری تبدیل شود.

فعال حمل و نقل کالاهای استراتژیک در گفت‌وگو با ایانا اظهار کرد:«در حوزه حمل‌ونقل زمینی با چالش‌های متعددی مواجه هستیم؛ از خود خودرو و کشنده گرفته تا قیمت بالای لوازم یدکی، سود پایین و وضعیت جاده‌ها. همه این عوامل به هم مرتبط هستند و مشکل‌ساز می‌شوند.»

او با اشاره به افزایش شدید قیمت‌ها گفت: «قیمت خودروها به‌شدت بالا رفته و خودروهایی که الان عرضه می‌شود حدود ۳۵ درصد گران‌تر شده‌است. از طرف دیگر، قیمت لوازم یدکی هم به‌طور مستقیم تحت تأثیر نرخ دلار افزایش پیدا کرده است، چون اغلب این اقلام وارداتی هستند یا مونتاژ آن‌ها به ارز وابسته است.»

این فعال حمل‌ونقل درباره تأثیر تحریم‌ها توضیح داد: «نمی‌توانم بگویم تحریم‌ها به شکل مستقیم فعالیت ما را متوقف کرده، اما اگر روندی وجود داشته باشد که خودروها با قیمت واقعی وارد کشور شوند و امکان واردات خودروهای دست دوم فراهم شود، قطعاً چالش‌های ما کمتر و خرید خودرو بسیار آسان‌تر می‌شود.»

او در پاسخ به نقش دولت در حمایت از شرکت‌های حمل‌ونقل اظهار کرد: «بهترین کمک دولت می‌تواند ارائه وام‌های کم‌بهره و بلندمدت به شرکت‌های بزرگ حمل‌ونقلی باشد. شرکت‌هایی که تعداد بالای خودرو و شعب مختلف دارند، اگر بتوانند با تسهیلات مناسب خودرو و یدک تهیه کنند، بخش بزرگی از مشکلاتشان حل می‌شود.»

حسینی درباره نوع کالاهای حمل‌شده نیز گفت: «بیشترین فعالیت ما در حوزه کالاهای استراتژیک مانند حمل گندم، برنج و شکر در حال حاضر حدود ۶۰ درصد حمل مویرگی آرد کشور را انجام می‌دهیم.»

او با تأکید بر نبود مشکل خاص در حمل کالاهای اساسی، گفت: «حمل‌ونقل به‌موقع انجام می‌شود و مشکلی وجود ندارد. گندم از استان‌ها به کارخانه‌ها منتقل می‌شود، به آرد تبدیل می‌شود و سپس حمل مویرگی آن انجام می‌گیرد.»

 

خبرنگار، صبا طاهری

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید