رئیس اتحادیه کشوری زعفران همزمان با ۵ آبان ماه روز ملی زعفران:
90 درصد زعفران ایران از مسیر کشورهای دیگر صادر میشود/ صادرات 184 میلیون دلاری در سال گذشته
تهران- ایانا- رئیس اتحادیه کشوری زعفران، گفت: در سالهای اخیر به دلیل تحریمها، قوانین دستوپاگیر داخلی و نبود سیاستگذاری مؤثر، صادرات زعفران ایران کاهش چشمگیری یافته و بخش بزرگی از سهم بازار جهانی از دست رفته است؛ در حالیکه کشورهای رقیب با سرمایهگذاری و رفع محدودیتها، جایگاه خود را در این بازار تقویت کردهاند.
علی رضایی در گفتوگو با خبرنگار ایانا با بیان اینکه متأسفانه در سالهای اخیر، بهویژه از سال ۱۳۹۹، صادرات زعفران کشور به دلیل تحریمهای بینالمللی و قوانین و مقررات دستوپاگیر داخلی کاهش قابل توجهی داشته است؛ افزود: این روند نزولی منجر به از دست رفتن بخش قابلتوجهی از سهم بازار جهانی ایران و تقویت جایگاه کشورهای رقیب، بدون مواجهه با محدودیتهای تحریمی و اداری شده است.
رئیس اتحادیه کشوری زعفران، ادامه داد: در چنین شرایطی نگرانیهای زیادی برای فعالان صنعت زعفران ایجاد شده و ضرورت بازنگری در سیاستها و رفع موانع صادراتی بیش از پیش احساس میشود.
رضایی با اشاره به رفع بخشی از موانع دولتی در زمینه تولید و صادرات زعفران بهعنوان مهمترین دستاوردهای بخش خصوصی در سال جاری، اظهار داشت: کاهش قیمت پایه صادراتی زعفران به سطح واقعیتر از جمله این موفقیتها است که اخیراً تحقق یافته، با این حال همچنان بخش خصوصی ناچار به صرف بخش زیادی از توان خود در جهت رفع چالشهای حاصل از سیاستگذاریهای ناکارآمد است؛ ای کاش دستاوردهای ما بهجای مبارزه با این موانع، در جهت پیشرفت و توسعه پایدار صنعت زعفران بود.
وی با توضیح اینکه بزرگترین چالش تولید و صادرات زعفران، تحریمهای بانکی است که ریسک همکاری مستقیم شرکتهای خارجی با ایران را بالا برده و آنها را به سمت خرید زعفران از بازارهای واسطه سوق داده است؛ افزود: از سوی دیگر در زمینه استانداردسازی نیز اگرچه اقدامات مثبتی از جمله برگزاری همایشهای آموزشی برای کاهش مصرف سموم و ارتقای دانش کشاورزان انجام شده، اما هنوز با استانداردهای جهانی فاصله داریم.
رضایی خاطرنشان کرد: اتحادیه در تلاش است با همکاری متخصصان و برگزاری کارگاههای آموزشی، کیفیت زعفران ایرانی را ارتقا داده و از افت جایگاه آن در بازارهای جهانی جلوگیری کند.
رئیس اتحادیه کشوری زعفران با اشاره به اینکه زعفران سهم بسیار مهمی در اشتغالزایی در روستا داشته و طبق آمار گمرک، صادرات این محصول در سال گذشته حدود ۱۸۴ میلیون دلار ارزآوری کرده است؛ گفت: افزون بر آن، هر یک میلیون دلار در چرخه زعفران، تأثیر اشتغالزایی دو تا شش برابر بیش از بسیاری از صنایع سنگین دارد؛ توسعه کشت زعفران در مناطق مختلف کشور موجب افزایش امنیت شغلی و ایجاد فرصتهای جدید در مناطق روستایی شده است.
وی اظهار داشت: اتحادیه به عنوان نهادی مشورتی، برنامههای آموزشی متعددی را با حضور اساتید برجسته برای ارتقای دانش کشاورزان در جهت هماهنگ شدن تولید زعفران با استانداردهای بینالمللی برگزار کرده است؛ بخشی از زعفران باید به سمت محصولات با ارزش افزوده بالاتر هدایت شود تا سهم ایران در بازار جهانی افزایش یابد.
رضایی با اشاره به اینکه اتحادیه طرحها و ایدههای نوآورانهای برای حمایت از تولیدکنندگان و توسعه بازارهای داخلی و خارجی آماده کرده و آمادگی به اشتراک گذاشتن آنها با مسئولان دولتی را دارد؛ افزود: هرچند اتحادیه بودجه یا قدرت اجرایی مستقلی ندارد، اما به عنوان بازوی مشورتی بخش خصوصی نقش مهمی در انتقال نیازها و پیشنهادات به سیاستگذاران ایفا میکند؛ طبق تجربه با وجود با تأخیر همراه بودن روند اجرا، پیشنهادات بخش خصوصی معمولاً در نهایت مورد توجه قرار میگیرد.
وی ابراز امیدواری کرد با همکاری نزدیکتر دولت و بخش خصوصی، این طرحها هرچه سریعتر به مرحله اجرا برسد تا شاهد توسعه پایدار صنعت زعفران باشیم.

رئیس اتحادیه کشوری زعفران با بیان اینکه حدود یک دهه پیش «شورای ملی زعفران» با حضور تشکلها، انجمنها و نمایندگان وزارتخانهها به منظور سیاستگذاریهای کلان در این حوزه تشکیل شد و اتحادیه نیز تابع تصمیمات این شورا است؛ گفت: در حال حاضر ثبت جهانی برند زعفران ایران در سوئیس از طریق این شورا در حال انجام بوده و بودجه آن را اتاق بازرگانی ایران تأمین کرده است.
رضایی ادامه داد: ما تابع خرد جمعی در زنجیره ارزش زعفران از کشت تا فرآوری و صادرات هستیم؛ بزرگترین چالش فعلی نیز بازگشت ارز و رفع تعهدات ارزی است که بارها نسبت به آن هشدار دادهایم ولی متأسفانه هنوز توجه کافی از سوی مسئولان به توسعه روابط اقتصادی و دیپلماتیک برای کاهش مالیات واردات کالاهای ایرانی از جمله زعفران و تسهیل صادرات وجود ندارد.
وی با تأکید بر لزوم افزایش ارزش افزوده زعفران در داخل کشور، تخصصیتر و قدرتمندتر شدن و مورد حمایت بیشتر قرار گرفتن کاردارهای بازرگانی ایران برای فراهم شدن زمینه حضور مستقیم ایران در بازارهای جهانی و نیز ایجاد نمایشگاهها برای بازارهای توسعه و فروش مستقیم، افزود: در حال حاضر تنها درصد کمی از زعفران ایران بهصورت مستقیم فروخته شده و حدود 90 درصد از طریق کشورهای دیگر به بازار جهانی عرضه میشود.
رئیس اتحادیه کشوری زعفران اظهار داشت: این اتحادیه قصد دارد «هاب زعفران کشور» را به دلیل سابقه طولانی خراسان رضوی در کشت و تولید زعفران و نیز ظرفیت تصمیمگیری تخصصی بالا، در این استان مستقر کند تا در جهت هدفمندتر و مؤثرتر شدن روند حمایتها، تصمیمات مربوط به این حوزه در مشهد اتخاذ و به وزارتخانهها و دولت اعلام شود.
خبرنگار: شهرزاد مسعودی
دیدگاه تان را بنویسید