رییس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی:

خرما فرصت طلایی برای توسعه صنایع غذایی و صادرات است

خرما فرصت طلایی برای توسعه صنایع غذایی و صادرات است

تهران- ایانا- رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی، گفت: خرما علاوه بر ارزش غذایی بالا، سهم قابل توجهی در ارزآوری و توسعه صنایع تبدیلی دارد و توسعه صنایع فرآوری و بسته‌بندی آن، درآمد باغداران و اشتغال روستائیان را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی کریم ذوالفقاری با تبریک روز ملی خرما به همه فعالان تولید و فرآوری این محصول، اظهار داشت: بر اساس آمارهای موجود میزان تولید خرما در کشور به عنوان یکی از محصولات باغی استراتژیک و صادراتی ایران، حدود ۱/۷ میلیون تن بوده و ایران را در زمره چهار کشور برتر جهان از نظر تولید این محصول قرار داده است؛ استان‌های فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، کرمان، بوشهر و هرمزگان، مهم‌ترین قطب‌های تولید خرما در کشور هستند.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی با بیان این‌که خرما علاوه بر ارزش غذایی بالا، سهم قابل توجهی در ارزآوری و توسعه صنایع تبدیلی دارد؛ یادآور شد: در سال‌های اخیر توسعه صنایع فرآوری و بسته‌بندی خرما، ضمن ایجاد ارزش افزوده و افزایش درآمد برای باغداران و روستائیان، زمینه را برای افزایش صادرات و ایجاد اشتغال فراهم کرده است؛ حمایت از نخلداران، توسعه زیرساخت‌های صادراتی و گسترش صنایع تبدیلی می‌تواند جایگاه ایران را در بازارهای جهانی ارتقا دهد.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون در کشور یک هزار و ۲۵ واحد صنایع تبدیلی فعال است که ظرفیت جذب ۱/۲ میلیون تن خرما را دارد؛ افزود: از فرآورده‌های تولیدی خرما می‌توان به خمیر، شیره، قند مایع، شکلات، کمپوت و لواشک خرما و نیز الکل و سرکه اشاره کرد.

ذوالفقاری ادامه داد: همچنین ۱۹۷ واحد نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی بیش از ۲۰ درصد در زمینه فرآوری، درجه‌بندی و بسته‌بندی خرما وجود دارد که ظرفیت اسمی جذب ۴۱۸ هزار تن خرما را دارند و در صورت تأمین اعتبار، به بهره‌برداری خواهند رسید.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون و صنایع کشاورزی با استناد به آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران اظهارداشت: در سال ۱۴۰۳،  میزان ۴۲۳ هزار و ۵۰۰  تن انواع خرما به ارزش  ۳۹۱ میلیون و ۲۶۰ هزار دلار  به ۸۴ کشور جهان از جمله اتریش، اسپانیا، ژاپن، چین، استرالیا، اوکراین، دانمارک، افغانستان، ازبکستان، ارمنستان، امارات متحده عربی و کانادا صادر شده است که میانگین ارزش صادراتی هر کیلوگرم خرما حدود ۹۰ سنت بوده است.

وی با اشاره به عدم آشنایی صادرکنندگان با روش‌های نوین بازاریابی، ضعف در برندینگ، توان مالی محدود، عدم شناخت نیاز بازار، و عدم بهره‌گیری از فناوری‌های مدرن بسته‌بندی و فرآوری به‌عنوان مشکلات صادرات خرما، افزود: رعایت نکردن استانداردهای کشورهای هدف نیز یکی دیگر از دلایل محدودیت فروش خرمای ایران با قیمت مناسب در بازار جهانی است.

ذوالفقاری با تأکید بر ضرورت توسعه زنجیره ارزش خرما از نخلستان تا بازار جهانی، گفت: حمایت از استارتاپ‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه محصولات نوین، ایجاد شهرک‌های تخصصی و پایانه‌های صادراتی خرما در استان‌های قطب تولید، بازسازی و نوسازی واحدهای صنایع تبدیلی فرسوده و تقویت حضور در بازارهای هدف مانند هند، چین و اروپا، از فرصت‌های پیش روی این محصول و صنایع تبدیلی آن به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: خرما نباید تنها به‌عنوان یک محصول کشاورزی سنتی دیده شود، بلکه می‌تواند محور توسعه صنایع غذایی، دارویی و حتی انرژی‌های نو باشد؛ آینده خرما در ایران به سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی، ارتقای کیفیت و افزایش توان رقابت در بازارهای جهانی گره خورده است.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید