مدیر عامل سازمان مرکزی تعاون روستایی:
۵ هزار فروشگاه تعاون روستایی در خدمت تنظیم بازار قرار گرفتند / قیمتها پایینتر از نرخ خردهفروشی

تهران- ایانا- مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور با اشاره به فعالیت بیش از ۵ هزار فروشگاه، غرفه و روستا بازار در سراسر کشور در قالب شبکهای گسترده، گفت: این شبکه علاوه بر تأمین منظم اقلام مورد نیاز مردم، حلقهای کلیدی در اجرای سیاست مزرعه تا سفره به شمار میرود.
محمدرضا طلایی در گفتوگو با خبرنگار ایانا ضمن تبریک روز جهاد کشاورزی با تأکید بر اهمیت نقش شبکه غرف عرضه محصولات کشاورزی و روستابازارها در شرایط فعلی کشور گفت: در حال حاضر، بیش از ۵ هزار فروشگاه، غرفه و روستا بازار وابسته به شبکه تعاون روستایی در کشور فعال است که از بزرگترین شهرها تا دهستانهای کوچک را پوشش میدهند و تأمین اقلام مورد نیاز مردم همان منطقه را برعهده دارند.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی خاطرنشان کرد: در ایام هفته جهاد کشاورزی نیز ۳۵ روستا بازار جدید در سراسر کشور ایجاد یا توسعه یافت.
وی افزود: در این فروشگاهها قیمتها بهطور مشخص پایینتر از نرخ خردهفروشی است، در بازدیدی که روز سهشنبه- ۲۷ خرداد ماه و همزمان با روز جهاد کشاورزی از یکی از این روستا بازارها در رباطکریم داشتیم، خوشبختانه شاهد رعایت نرخهای مناسب در عرضه کالا بودیم.
طلایی با اشاره به دستور وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر واگذاری این مراکز به ستادهای تنظیم بازار استانی گفت: بر اساس ابلاغ صورتگرفته، تمام فروشگاهها و روستا بازارهای تعاون روستایی تحت اختیار ستادهای تنظیم بازار استانها قرار گرفتهاند و تا زمان تداوم ضرورت، در خدمترسانی به مردم فعال خواهند ماند.
وی با تأکید بر وجود ذخایر کافی از کالاهای اساسی در کشور اظهار داشت: به لطف تدابیر وزارت جهاد کشاورزی، کمبودی در تأمین کالاهای اساسی وجود ندارد، نکته کلیدی این است که اقلام بهموقع به دست مردم برسد که فروشگاههای تعاون روستایی با همین هدف در حال فعالیت هستند و آمادگی کامل برای تأمین نیازهای مردم دارند.
مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی نقش این شبکه را در کاهش التهابات بازار بسیار مؤثر دانست و ادامه داد: فروشگاههای ما بهعنوان کاسبان امین، با حداقل حاشیه سود، به مردم خدمات میدهند، ویژگی مهم این فروشگاهها در این است که منافع حاصل از فعالیت آنها بهطور مستقیم به کشاورزان بازمیگردد، چراکه سرمایهگذاران اصلی خود بهرهبرداران بخش کشاورزی هستند.
طلایی همچنین به مأموریت این سازمان در ساماندهی بازار برخی محصولات کشاورزی از جمله سیبزمینی، پیاز و گوجهفرنگی اشاره کرد و گفت: در استانهایی که با مازاد تولید مواجه هستند، اقدام به خرید توافقی این محصولات کردهایم و آنها را مستقیماً از طریق فروشگاههای تعاون روستایی عرضه میکنیم. این اقدام علاوه بر تأمین کالا برای مصرفکننده، به حذف واسطهها و تأمین سود منطقی برای کشاورز کمک میکند.
وی تأکید کرد: اگر کشاورز از فروش محصول خود سود عادلانه نبرد، انگیزهای برای ادامه تولید نخواهد داشت. بنابراین حمایت از او در زنجیره تولید و توزیع، بهویژه در شرایط بحرانی اقتصادی، ضروری است.
طلایی خاطرنشان کرد: شبکه تعاون روستایی ظرفیت گستردهای برای ایفای این نقش دارد و توسعه آن، ضرورتی راهبردی برای کشور بهشمار میرود.
خبرنگار: شبنم مسعودی
دیدگاه تان را بنویسید