خلأ مدیریت و سازماندهی در حوزه گیاهان دارویی/ فرصت‌های صادراتی در خطر است

تهران- ایانا- معاون بازرگانی اتحادیه ملی گیاهان دارویی کشور با انتقاد از نبود ساختار مدیریتی منسجم در حوزه گیاهان دارویی، خواستار ایجاد نهادی تخصصی مشابه سازمان چای شد و هشدار داد که فرصت‌های صادراتی ایران به‌دلیل خودتحریمی‌ها و سیاست‌های ناپایدار در حال از دست رفتن است.

خلأ مدیریت و سازماندهی در حوزه گیاهان دارویی/ فرصت‌های صادراتی در خطر است

رضا عابدی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، به تشریح چالش‌های مدیریتی در مسیر توسعه این بخش پرداخت و از نبود نهاد تخصصی و سیاست‌های نادرست در این حوزه انتقاد کرد.

وی یکی از مهم‌ترین موانع توسعه را نبود سازمانی مشابه سازمان چای عنوان کرد و گفت: «در ماه‌های اخیر با حذف مجری طرح ملی گیاهان دارویی، ساختارهای مدیریتی در وزارت جهاد کشاورزی دچار تضعیف شده است. این در حالی است که طی سال‌های گذشته، دفتر طرح ملی توانسته بود در زمینه تولید و صادرات برنامه‌ریزی مؤثری داشته باشد، اما کاهش اختیارات و ابتکار عمل این دفتر، عملاً آن را از کارایی انداخته است.»

وی با اشاره به سطح زیرکشت بیش از ۳۰۰ هزار هکتاری گیاهان دارویی در کشور افزود: «نبود یک سازمان منسجم یا حتی معاونت مستقل برای این بخش، امکان پیش‌بینی تولید و جذب سرمایه‌گذاری را کاهش داده است. این در حالی است که سازمان چای با سطح زیر کشت کمتر از ۳۰ هزار هکتار، ساختاری مستقل دارد.»

وی همچنین به پدیده خودتحریمی اشاره کرد و گفت: «توسعه صادرات گیاهان دارویی نیازمند تسهیل‌گری است، اما ممنوعیت‌های مقطعی در صادرات برخی اقلام، آن هم بدون پیش‌بینی، موجب بی‌اعتمادی مشتریان خارجی شده است.»

وی توضیح داد: «موردی داشتیم که یک مشتری خارجی به دلیل صدور ابلاغیه ممنوعیت صادرات، به‌جای خرید مستقیم از ایران، کالا را از واسطه‌های کشورهای همسایه تأمین کرد و چون درخواست خرید چند قلم کالا به‌صورت هم‌زمان داشت، به‌طور کامل از خرید گیاهان دارویی ایرانی صرف‌نظر کرد.»

وی همچنین از ضعف در تأمین ماشین‌آلات فرآوری به‌دلیل تحریم‌ها و عدم سرمایه‌گذاری در این بخش گلایه کرد و گفت: «در برداشت و فرآوری اولیه به تلاش و هم‌افزایی بیشتری نیاز داریم؛ نه واردات تجهیزات ممکن است و نه تولید داخلی آن‌ها به‌خوبی حمایت می‌شود.»

معاون اتحادیه ملی گیاهان دارویی در پایان، خواستار سرمایه‌گذاری در صنایع تبدیلی، استانداردسازی محصولات، تقویت تعاونی‌ها و بازنگری جدی در سیاست‌های مدیریتی این حوزه شد و تأکید کرد: «برای دستیابی به سهم واقعی ایران از بازار جهانی ۱۰۰ میلیارد دلاری گیاهان دارویی، باید از خام‌فروشی و وابستگی به دلالان خارجی فاصله بگیریم.»

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید