۲۳‌ میلیون گیمر در ایران



٢‌میلیاردو ١٠٠‌ میلیون تومان هزینه مجموع بازی‌های تولیدشده

شرق: مرکز تحقیقات بازی‌های دیجیتال (دایرک) در تازه‌ترین گزارش خود از وضعیت بازی‌های رایانه‌ای، به مسئله سلیقه گیمرها و صنعت گیم ایران پرداخته است. براساس گزاره‌برگ منتشرشده از سوی دایرک، هزینه مجموع بازی‌های تولیدشده از سوی این شرکت‌ها در سال ۹۴ هم معادل دو میلیاردو صد میلیون تومان برآورد شده است. از نظر ژانربندی شرکت‌های بازی‌ساز به‌ترتیب بیشترین تولید را در سه ژانر اکشن، پازل و ماجرائی داشته‌اند. از نظر تیراژ مجموع شمارگان بازی‌های غیرموبایلی توزیع‌شده در بازار فیزیکی در سال ۹۴، پنج‌‌میلیون‌و ٢٠٠ هزار نسخه بوده، اما همین آمار درباره شمارگان بازی‌های موبایلی عرضه‌شده در بازار فیزیکی به رقم ۱۳۴‌ میلیون و ٥٠٠ هزار نسخه رسیده است. بنابر اطلاعات گزاره‌برگ بازی‌های دیجیتال، پنج بازی موبایلی محبوب گیمرهای ایرانی در سال ۹۴ به‌ترتیب عبارت از باقلوا، موتوری، آفتابه، جدل بر روی سرعت ١,٨ و جدولانه است. همین رتبه‌بندی در حوزه بازی‌های خارجی نشان می‌دهد پنج بازی موبایلی خارجی در سال ۹۴ به‌ترتیب کلش‌آوکلنز (Clash of Clans)، کندی‌کرش (Candy Crush Saga)، ساب‌وی سورفرس (Subway Surfers)، ترافیک ریسر (Traffic Racer) و هیل کلایمب ریسینگ (Hill Climb Racing) بوده است. کلش آو کلنز همچنان محبوب‌ترین بازی موبایل خارجی در ایران است.
در بخش نظارت گزاره‌های درج‌شده در گزاره‌برگ بازی‌های دیجیتال با تمرکز بر نظام رده‌بندی سنی بازی‌ها نیز در سال ۹۴ درمجموع پنج‌هزارو ۶۷ عنوان بازی، رده‌بندی سنی شده که از این تعداد ۸۹ درصد بازی‌های موبایلی و ۱۱ درصد بازی‌های غیرموبایلی بوده است. بیشترین گروه سنی رده‌بندی‌شده را گروه ۳+ سال دربر می‌گیرد. نکته تازه‌تر درج‌شده در این گزاره‌برگ این است که از مجموع بازی‌های باز‌بینی‌شده فقط ۱۷ درصد از بازی‌های غیرموبایلی نیاز به اصلاحات ویرایشی برای عرضه به بازار داشته‌اند و باقی بازی‌ها بدون اصلاح موقت به کسب درجه رده‌بندی توزیع شده‌اند. همچنین بخشی از این گزارش نشان می‌دهد در ایران درمجموع ۲۳‌ میلیون گیمر داریم که از این تعداد و فقط در سال ۹۴، تعداد ۹‌ میلیون نفر اقدام به بازی‌ آنلاین کرده‌اند. نکته جالب اینکه خلاف رده‌بندی ژانرهای محبوب در میان بازی‌سازان که بیشترین توجه را به ژانر «اکشن» داشته‌اند، مخاطبان این بازار به‌ترتیب طرفدار ژانرهای «رانندگی، مسابقه‌ای»، «سکوبازی، دونده» و «پازل» هستند. رانندگی محبوب‌ترین ژانر بازی برای گیمرهای ایرانی است. ۵۹ درصد از گیمرهای ایرانی هم ترجیح می‌دهند در فاصله زمانی غروب آفتاب تا نیمه شب اقدام به بازی کنند. مهم‌ترین گزاره درج‌شده در گزاره‌برگ بازی‌های دیجیتال را می‌توان این گزاره دانست که از کل درآمد بازی‌های رایانه‌ای در سال ۹۴، سهم بازی‌های ایرانی فقط پنج درصد و حدود ۲۳‌ میلیارد تومان بوده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید