Iranian Agriculture News Agency

بومی‌سازی صنعت تولید نگه‌دارنده‌های طبیعی امکان‌پذیر شد

معاون بخش بیوتکنولوژی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با اشاره به مزایای استفاده از پست بیوتیک‌ها یا نگه‌دارنده‌های طبیعی در صنایع غذایی، از اماکن بومی‌سازی این صنعت در کشور خبر داد.

بومی‌سازی صنعت تولید نگه‌دارنده‌های طبیعی امکان‌پذیر شد

نرگس واسجی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا دستیابی به پست بیوتیک‌ها یا نگه‌دارنده‌های طبیعی جایگزین نگه‌دارنده‌های شیمیائی، به‌عنوان محصولات تولیدی توسط پروبیوتیک‌ها اشاره کرد و گفت: تولید صنعتی این محصول مزایایی از قبیل جلوگیری از واردات این محصول (بخصوص باکتریوسین خالص‌شده) به کشور، صادرات به کشورهای همسایه، فرهنگ‌سازی تولیدکنندگان و ممنوعیت استفاده از آنتی‌بیوتیک به‌عنوان محرک رشد و نگه‌دارنده‌های شیمیائی و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نوپای فعال را به دنبال خواهد داشت.

واسجی افزود: تولید پست بیوتیک، به‌ویژه در صنعت لبنیات کشور نقش راهبردی دارد و نبود واحد فعال در این زمینه که درواقع وابستگی صد در صد این محصول به واردات را نشان می‌دهد، در داخل کشور از توجیه اقتصادی مطلوبی برخوردار است و واحدهای تولیدی مشکلی ازنظر بازار فروش نخواهند داشت.

وی با توجه به افزایش میزان تقاضای محصولات ایمن و بی‌ضرر و فراسودمند، استفاده از این محصولات را دارای روندی رو به رشد دانست و گفت: به دلیل تحریم‌ها نیاز به ایجاد واحدهای تولیدی این محصول به‌شدت احساس می‌شود و لازم است جهت تولید انبوه آن در کشور برنامه‌ریزی شود.

معاون بخش بیوتکنولوژی موسسه تحقیقات علوم دامی با اشاره به این‌که استفاده از پست بیوتیک دارای صرفه اقتصادی، ارزش غذایی و سلامتی است گفت: این مواد عامل تولید محصولات سالم (گوشت، مرغ و محصولات دریایی، محصولات لبنی، نوشیدنی‌ها، محصولات نانوایی و شیرینی‌پزی، محصولات کنسرو شده و غذاهای منجمد و سایر موارد) با استفاده از نگه‌دارنده طبیعی هستند و یکی از مزیت‌های آن بومی بودن و در دسترس بودن پروبیوتیک مولد آن است.

وی افزود: تولید نیمه‌صنعتی این محصول با سرمایه‌ای بالغ‌بر 50 میلیارد ریال عملی خواهد بود و پست بیوتیک‌های تولیدشده در کشور، دارای درجه خلوص بالائی بوده و به نظر می‌رسد ازنظر اقتصادی نسبت به نمونه وارداتی مقرون‌به‌صرفه تر باشد.

واسجی خاطرنشان کرد: استفاده از پست بیوتیک در مواد غذایی برای انسان مشکلی ایجاد نمی‌کند و تابه‌حال گزارشی در مورد محدودیت استفاده از این مورد اعلام‌نشده است. بر این اساس از سویه‌های بومی پروبیوتیکی مولد پست بیوتیک، می‌توان در صنعت غذا و داروی کشور استفاده بهینه برد.

 

خبرنگار: شبنم مسعودی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید