Iranian Agriculture News Agency

یک کارشناس حوزه طیور:

حذف آسیاب میکسرها واحدهای تولیدی را بهره‌ور می‌کند

برخی تولیدکنندگان مرغ بر این باورند که ممکن است قطع برق آسیاب میکسرهای واحدهای مرغداری زمینه افزایش قیمت تمام شده تولید را فراهم کند اما یک استاد دانشگاه تهران بر این باور است که سیاست قطع برق این دستگاه‌ها، واحدهای تولیدی را بهره‌ورتر می‌کند.

حذف آسیاب میکسرها واحدهای تولیدی را بهره‌ور می‌کند

حسن مهربانی یگانه، استاد دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا در این ارتباط  گفت: اساساً نباید در مرغداری‌ها آسیاب میکسر وجود داشته باشد. مرغداری‌ها باید از کارخانجات خوراک دام و طیور، خوراک مورد نیاز را خریداری کنند. در صورتی که واحد مرغداری اقدام به تولید خوراک کند، امکان بهینه کردن تولید و ضریب تبدیل مطلوب از دست می‌رود. خوراکى که در مرغداری تولید شود ضریب تبدیل نامطلوب‌تری نسبت به خوراک کارخانه‌ای خواهد داشت. در حالی که دان آماده‌ای که با کیفیت تولید شده باشد، هم مصرف را کاهش می‌دهد و هم هزینه تمام شده را اصلاح می‌کند.

وی افزود: در گذشته به دلایل واضحی دستگاه‌های آسیاب میکسر در اختیار مرغداری‌ها قرار گرفت و آنها ناچار به تولید دان در واحدهای مرغداری شدند. در حالی که در هیچ کجای دنیا مرغدار، دان‌ساز نیست. تولید دان یک وجه تغذیه‌ای  دارد که باید با فرمولاسیون و صورت‌بندی علمی منجر به تولید دان با ضریب تبدیل مناسب شده و به همه نیازهای مرغ پرداخته شود، از سوی دیگر نحوه ساخت دان به خودی خود تخصصی است که امروزه در دانشگاه کانزاس آمریکا در سطح دکترای تخصصی آموزش داده شده و در رابطه با آن تحقیق و بررسی  می‌شود. این دانشی فنی است که باید به رسمیت شناخته شده و مستلزم شناخت از مواد، فرمولاسیون، کارکرد انواع دستگاه‌های موجود در کارخانه و چگونگی بافت دان است که مرغ بتواند با کمترین هدر رفت، آن را به گوشت، تخم مرغ یا جوجه تبدیل کند.

مهربانی درخصوص عدم رضایت مرغداران از کیفیت خوراک‌های دام و طیور آماده و ترجیح آنها به تولید خوراک در واحد تولیدی گفت: کارخانجات خوراک نیز درجه‌بندی دارند و ممکن است خوراک باکیفیت و یا بی‌کیفیت تولید کنند. این مرغدار است که تصمیم می‌گیرد از کدام کارخانه، خوراک  مورد نظر خود را تامین کند. 

وی در  ارتباط با احتمال افزایش قیمت مرغ، در صورت حذف آسیاب میکسرها از واحدهای مرغداری گفت: حذف آسیاب میکسرها از واحدهای مرغداری تاثیری روی افزایش قیمت مرغ نخواهد داشت بلکه باعث کاهش مصرف برق مرغداری‌ها و بهبود کیفیت به دلیل استفاده از دان آماده خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید