گزارش یک رویداد تاریخی؛

اجلاس روابط عمومی‌های جهاد کشاورزی، از شنیده‌شدن‌ها تا قدردانی‌ها

اجلاس روابط عمومی‌های جهاد کشاورزی، از شنیده‌شدن‌ها تا قدردانی‌ها

تهران- ایانا- اجلاس روابط عمومی‌های جهاد کشاورزی، نه فقط یک برنامه آموزشی، نه فقط یک دورهمی اختصاصی، بلکه یک رویداد تاریخی برای شنیده‌شدن‌ و قدردانی‌ از همه آنهایی بود که دیده نمی‌شوند، اما برای دیده شدن دیگران حضور همیشگی دارند.

نخستین اجلاس سراسری روابط‌عمومی‌های وزارت جهاد کشاورزی همزمان با روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات، 27 و 28 اردیبهشت ماه به‌مدت 2 روز و با حضور حدود 800 نفر از مدیران و کارشناسان روابط عمومی‌های وزارت جهاد کشاورزی از سراسر کشور، در کرج و تهران برگزار شد. 

IMG-20250529-WA0021

رویدادی تاریخی که به اذعان حتی قدیمی‌ترین کارکنان وزارت جهاد کشاورزی از نظر کمی و کیفی در سه دهه اخیر کم‌سابقه بود؛ اجلاسی با محتوای آموزشی، فرهنگی، تبییی که با معرفی و تجلیل از مدیران برتر روابط عمومی‌ها نشان داد علاوه بر اهمیت و جایگاه روابط عمومی در ساختار وزارتخانه، مدیران و مسولانن وزارتخانه، قدردان و قدرشناس تلاش‌های سرمایه‌های انسانی آن که اجزا و ارکان اصلی هستند، هستند

IMG-20250529-WA0022

اجلاسی که در همه ابعاد نخستین بود، در تعداد شرکت‌کنندگان، مدت 2 روزه بودن رویداد، در تعداد کارگاه‌های آموزشی، در سطح و جایگاه و تنوع سخنرانان، در دعوت از کارکنان از دورترین شهرستان‌های کشور، در بازدیدهای متنوع و البته تجلیل از برترین‌ها، متفاوت بود؛ اجلاسی که در فضایی آموزش‌محور با رویکرد جدید به روابط‌عمومی مساله‌محور و سواد رسانه‌ای برگزار شد. 

IMG-20250529-WA0008

27 اردیبهشت سال 1404، و مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی در جشنی ماندگار، میزبان چهره‌هایی بود که سال‌ها در سکوت، پیام‌رسان وزارت جهاد کشاورزی بودند؛ حضور کارشناسان ستادی تا نیروهای استانی در یک رویداد ملی، یادمانی از فرهیختگی در حوزه ارتباطات ثبت کرد، یادمانی از اهمیت مهارت‌افزایی و شبکه‌سازی، همکاری و تعامل رسانه‌ای، شناخت و عبور از بحران‌ها، با حضور اساتید برجسته ارتباطات و رسانه در سطوح عالی که با استقبال چشمگیر شرکت‌کنندگان روبه‌رو شد.

IMG-20250529-WA0012

رویدادی که سیدسجاد حسینی مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی وزارت جهاد، نقطه عطفی برای هم‌آهنگی و شبکه‌سازی برای جهاد تبیین در وزارتخانه عنوان کرد و گفت «برای چنین رویدادی همه بسیج شدیم که برای اولین بار در تاریخ وزارتخانه ثابت کنیم خانواده‌ای بزرگ هستیم و برای خدمت به مردم و کشاورزان پای کار ایستاده‌ایم».IMG-20250529-WA0025

و بعد از حدود 2 ماه کار، بالاخره شنبه 27 اردیبهشت فرا رسید و رویداد گشایش یافت؛ از صبح روز نخست، کارگاه «مدیریتکلان رسانه» با حضور سیدعزت‌الله ضرغامی رئیس اسبق صداوسیما و وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در دولت سیردهم آغاز شد، و تا نیمه روز اول که کارگاه «کارشناس رسانه در روابط‌عمومی» توسط محمد مهاجری کارشناس و فعال رسانه، و همچنین کارگاه «مدیریت بحران رسانه‌ای در روابط‌عمومی» با تسهیلگری اکبر نصراللهی از اساتید دانشگاه و عضو شورای اطلاع‌رسانی در دولت سیزدهم، با حضور اکثریت مدعویان تا 700 نفر نشان داد که میل به آموزش و مهارت در میان روباط عمومی چی های وزارت جهاد کشاورزی تا چه میزان فزونی دارد.

کارگاه «الف‌های گفت‌وگو» با حضور سید شهاب‌الدین طباطبایی مدرس ارتباطات، کارگاه «سواد رسانه‌ای؛ ضرورتی در زندگی امروز» با سخنرانی سید محسن بنی‌هاشمی از اساتید دانشگاه، کارگاه «مدیریت عملکرد در روابط‌عمومی‌های دولتی» با تسهیلگری مجید احمدی مدرس دانشگاه هم در ادامه روز اول با حضور مشتاقانه حاضرین برگزارشد، سوالات بی‌شمار و ادامه بحث‌ها در راهرو و لابی محل برگزاری و ارائه طرح های نو، موید همین ادعاست. 

IMG-20250529-WA0023

صدایمان شنیده شد

یکی از شرکت‌کنندگان در گفت‌وگو با خبرنگار نبض اقتصاد بیان کرد: سال‌هاست در جهاد کشاورزی شهرستان کار می‌کنم، اما این اولین بار بود که احساس کردم صدای ما شنیده می‌شود. این دوره‌ها نه‌تنها آموزنده بود، بلکه انگیزه‌بخش نیز بود.  

هر چه با ساعات پایانی روز اول اجلاس می‌رسیدیم، هیجان و اشتیاق بیشتر میشد، بحث‌ها در مورد انتخاب برگزیدگان و شیوه انتخاب آنها میان کارشناسان جذاب تر میشد، حاضرین حتی پیشنهاد هم می‌دادند که اجلاس دوم سال آینده کجا برگزار شود؛ بازدیدهای چگونه باشد، کارگاه‌ها با چه موضوعاتی اجرا شود، برترین‌ها بر اساس چه ویژگی‌هایی انتخاب و معرفی و تجلیل شوند. 

مراسم تا دیر وقت ادامه داشت، سخنرانی محمد آذری جهرمی وزیر اسبق ارتباطات و فناروی اطلاعات که اتفاقا از فعالان موثر فضای مجازی است، وقتی گفت «در عصر دیجیتال، روابط‌عمومی‌ها دیگر فقط خبررسان نیستند، بلکه بایدسازمان‌دهنده گفت‌وگوی اجتماعی باشند» مود استقبال همه قرار گرفت.   

سخنرانی محمد گلزاری دبیر شورای اطلاع‌رسانی دولت درباره نقش‌آفرینی روابط عمومی‌ها در وفاق و همبستگی با جامعه مخاطب و عبور از بحران های حوزه کشاورزی مورد توجه کارشناسان بود.

ویژه‌برنامه‌های فرهنگی و هنری اختتامیه ادامه داشت تا اینکه وزیر جهاد کشاورزی به جمع خانواده بزرگ روابط عمومی پیوست، او نیز در سخنرانی خود بر نقش روابط‌عمومی در شفاف‌سازی و ارتباط موثر با مردم تاکید کرد و گفت «روابط‌عمومی‌ها پل ارتباطی وزارت با جامعه هستند. امروز باید بیش از هر زمان دیگری به این حوزه توجه شود».   

IMG-20250529-WA0011

و بالاخره تجلیل از روابط‌عمومی‌ها با حضور وزیر و مهمان‌های ویژه مراسم با معرفی تقدیر از روابط‌عمومی‌های برتر سال 1403 با معرفی برترین از ۴ سازمان استانی، ۴ موسسه، شرکت و معاونت تخصصی حسن ختام نخستین اجلاس روابط‌عمومی‌های وزارت جهاد کشاورزی شد. 

اجلاس روابط عمومی‌های وزارت جهاد کشاورزی نه‌ تنها فضایی برای آموزش بود، بلکه شروعی برای شبکه‌سازی میان روابط‌عمومی‌های سراسر کشور محسوب بود، شروعی بر سنگ بنای تثبیت یک رویداد ملی و سالانه بود، امیدها و پیشنهادها و پیام های که از همان روز نخست تا چند روز بعد در شبکه های اجتماعی، نشان داد که روزشمار اجلاس دوم در سال 1405 از هم اکنون حرکت معکوس خود را آغاز کرده است؛ به قول اکبر نصرالهی استاد دانشگاه که از سخنرانان این مراسم بود «اگر چنین برنامه‌هایی تداوم یابد، می‌توانیم شاهد تحول بزرگی در روابط‌عمومی دستگاه‌های دولتی باشیم».

IMG-20250529-WA0002

نخستین اجلاس روابط‌عمومی‌های وزارت جهاد کشاورزی، رویدادی تاریخی بود که بر مهارت‌افزایی، شبکه‌سازی و تقدیر از تلاش های کارشناسان تاکید داشت و به نظر می‌رسد می‌تواند آغازی برای تحول در نظام ارتباطی این وزارت‌ جهاد کشاورزی باشد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید