برندسازی با هدایت وزارت جهادکشاورزی آغاز شود / برنج ایرانی در تنگنای سیاست و آب

برندسازی با هدایت وزارت جهادکشاورزی آغاز شود / برنج ایرانی در تنگنای سیاست و آب

تهران- ایانا- رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران گفت: قیمت برنج در بازار داخلی تا سه برابر قیمت زمان برداشت افزایش یافته و کشاورز در این میان متضرر اصلی است؛ سیاست‌های ناهماهنگ در واردات، فقدان حمایت بانکی و بحران آب، شرایط را برای تولیدکننده متضرر کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایانا؛ پیمان عالمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا، وضعیت بازار برنج ایرانی، مشکلات ساختاری در تولید، تأثیر سیاست‌های وارداتی و بحران آب در مناطق شمالی کشور را تحلیل و پیشنهادهای مشخصی برای بازگرداندن تعادل به بازار مطرح کرد.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران در یک جمع‌بندی شفاف از وضعیت بازار برنج، اعلام کرد که در حال حاضر قیمت برنج‌های کیفی ایرانی در بازار داخلی به حدود ۲۰۰ هزار تومان رسیده، در حالی که در زمان برداشت، کشاورز ناچار بود همین محصول را با قیمت حدود ۸۰ هزار تومان به فروش برساند. برنج‌های پرمحصول نیز اکنون بین ۷۰ تا ۹۰ هزار تومان معامله می‌شوند، در حالی‌که قیمت فروش آنها در زمان برداشت کمتر از ۴۰ هزار تومان بوده است.

وی با انتقاد از فعالیت واسطه‌گران در زمان برداشت بیان داشت: همانند هر سال، واسطه‌ها بلافاصله وارد بازار می‌شوند، محصول را خریداری و انبار می‌کنند و پس از چند ماه، با قیمتی چند برابر عرضه می‌نمایند؛ بنابراین کشاورز متضرر است و مصرف‌کننده ناگزیر از خرید با قیمت بالا.

عالمی با تأکید بر اینکه هزینه‌های فرآوری، شالیکوبی و حمل‌ونقل نقش چندانی در افزایش قیمت نهایی ندارند، افزود: مسئله اصلی، ناتوانی کشاورزان در نگهداری برنج و ورود دیرهنگام تشکل‌ها به بازار است.

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران با اشاره به نقش واردات بی‌رویه برنج خارجی با ارز ترجیحی، عنوان کرد: این واردات با قیمت پایین و حمایت‌های غیرواقعی، موجب شده تولیدکنندگان داخلی قدرت رقابت نداشته باشند، چرا که تمام نهاده‌های آنها با نرخ آزاد تأمین می‌شود.

وی به عدم سیاست‌گذاری هماهنگ در حوزه کشاورزی اشاره و اظهار کرد: متأسفانه وزارت نیرو با ناترازی انرژی، برق چاه‌های کشاورزی را روزانه ۷ تا ۹ ساعت قطع می‌کند که این وضعیت در استان‌های شمالی به‌ویژه مازندران و گیلان، باعث خسارت‌های جبران‌ناپذیر به کشاورزان شده است.

عالمی با بیان اینکه اگر این روند ادامه یابد، در سال زراعی پیش رو با کاهش جدی تولید برنج روبه‌رو خواهیم شد، اظهار داشت: هیچ برنامه‌ای بدون هماهنگی بین وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی قابل اجرا نیست، الگوی کشت صرفاً به یک شعار تبدیل شده است.

برندسازی، مسیر نجات برنج ایرانی

رئیس اتاق اصناف کشاورزی ایران ضمن اشاره به ظرفیت صادرات برنج ایرانی، مطرح کرد : برنج ایرانی همواره مشتریان خارجی خود را داشته، اما هیچ‌گاه نگاه صادراتی سیستماتیکی به آن وجود نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه برندسازی در چارچوب قانون برنامه هفتم توسعه و شناسنامه‌دار شدن محصولات کشاورزی، می‌تواند به توسعه صادرات کمک کند، شرح داد: برنج ایرانی ذاتاً یک برند است، اما خلاهای زیادی در حمایت از برندها و تجاری‌سازی آن‌ها وجود دارد.

 عالمی ضمن ارائه راهکار مشخصی برای تعادل‌بخشی بازار برنج، افزود: بر اساس ماده ۳۶ قانون الحاق ۲، بانک مرکزی موظف است منابعی را در اختیار تشکل‌های کشاورزی قرار دهد تا آن‌ها بتوانند در فصل برداشت حداقل ۱۰ تا ۱۵ درصد محصول را خریداری کرده و نگهداری کنند. این مداخله هدفمند، هم قیمت را در زمان برداشت متعادل می‌کند، هم بازار مصرف را در ماه‌های بعد تنظیم می‌نماید.

وی تأکید کرد: اگر دولت و مجلس از این پیشنهاد حمایت کنند و بانک مرکزی همکاری لازم را داشته باشد، می‌توانیم دست واسطه گران را کوتاه و بازار برنج را از تلاطم‌های بی‌منطق نجات دهیم.

 

خبرنگار: فرناز فتحی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید