Iranian Agriculture News Agency

کردستان، قطب صنعت طیور در کشور

مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی کردستان، گفت:این استان یکی از قطب‌های صنعت مرغداری کشور است.

کردستان، قطب صنعت طیور در کشور

به گزارش ایانا در جهاد کشاورزی استان کردستان، مدیر طیور جهاد کشاورزی استان کردستان صنعت مرغداری را صنعتی پویا و دارای توجیه اقتصاد دانست و افزود : ۹۲ درصد واحد‌های مرغداری در کردستان فعال است.

سید مادح حسامی افزود : در بخش طیور ۸۰۱ واحد دارای مجوز، که شامل ۷۶۱ واحد مرغداری گوشتی ، ۱۳ واحد مرغ تخم گذار ، ۱۶ واحد مرغ مادر گوشتی و ۱۱ واحد سایر ماکیان (۴ واحد شترمرغ ، ۶ واحد بوقلمون، ۱ واحد بلدرچین) است.

حسامی گفت : میزان جوجه ریزی در واحد‌های مرغداری سال ۹۸ معادل ۴۴ میلیون قطعه بود که از این میزان ۹۵ هزار تن گوشت مرغ تولید شد.

حسامی افزود: از این میزان تولید در سال گذشته ۴۵ هزار تن (معادل ۴۷ درصد) در کردستان مصرف شد و ۵۰ هزار تن (معادل ۵۳ درصد) به سایر استان‌ها صادر شد.

مدیر امور طیور جهاد کشاورزی استان کردستان گفت: از اول سال جاری تاکنون ۲۷ میلیون و ۷۷۲ هزار قطعه جوجه ریزی انجام گرفته و از این جوجه ریزی، ۶۰ هزار تن گوشت مرغ تولید شده است.

حسامی افزود : از این میزان مرغ تولید شده از ابتدای سال تاکنون، ۲۸ هزار تن (معادل ۴۷ درصد) در استان مصرف می‌شود و ۳۲ هزار تن (معادل ۵۳ درصد) به استان‌های دیگر صادر شد.

حسامی گفت : در حال حاضر یک کارخانه جوجه کشی به ظرفیت ۲۰ میلیون قطعه جوجه در سال فعالیت دارد و واحد دیگری به همین ظرفیت ۲ میلیون قطعه جوجه در دوره با پیشرفت فیزیکی صد در صد در حال اخذ پروانه بهره برداری است.

حسامی اضافه کرد : با وجود شیوع ویروس کرونا از اواخر سال گذشته و اوایل سال جاری و نیز مشکلات تخصیص ارز دولتی برای واردات نهاده‌های دامی با توجه به تحریم‌های ظالمانه در استان ، بیش از ۲۷ میلیون جوجه ریزی انجام شده که اگر شرایط تولید مساعدتر شود این میزان به ۵۰ میلیون قطعه جوجه ریزی افزایش پیدا کند.

وی افزود : پیش بینی می‌شود امسال میزان تولید بیش از ۱۰۰ هزار تن شود.

کردستان در زمینه تولید مرغ در غرب و شمال غرب رتبه اول و در کشور رتبه نهم را به خود اختصاص داد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید