Iranian Agriculture News Agency

تولید ذرت سالم با رهاسازی زنبور تلنموس

عملیات رهاسازی زنبور تلنموس برای نخستین بار به صورت پایلوت در مزارع ذرت دزفول اجرا شد.

تولید ذرت سالم با رهاسازی زنبور تلنموس

به گزارش خبرنگار ایانا از خوزستان، عملیات رهاسازی زنیور تلنموس در پنج هکتار از  مزارع ذرت  روستای قلعه ربع دزفول آغاز شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی خورستان با بیان اینکه برنامه کنترل بیولوژیک آفات یکی از برنامه‌های مهم سازمان حفظ نباتات کشور و این مجموعه است، گفت: کشت ذرت یکی از کشت‌های استراتژیک استان خوزستان است و همه ساله بین 70 تا 100 هزار هکتار ذرت در استان کشت می‌شود.

ناجی شهیب زاده افزود: یکی از آفات مهم ذرت کرم ساقه‌خوار ( سزانیا) است که دوره‌ای از حیات خود را درون ساقه ذرت سپری می‌کند. کنترل آن به‌وسیله سموم شیمیایی با مشکل مواجه می‌شود و خسارت خود را به ذرت وارد می‌کند. به‌طوری‌که کشاورز مجبور می‌شود چندین بار از سمپاشی برای از بین بردن آفت استفاده کند و سمپاشی نیز فایده‌ای در پی نخواهد داشت.

وی اضافه کرد: یکی از عوامل موثر در مبارزه و کنترل این آفت استفاده از زنبور تلنموس است. این زنبور در حال حاضر در شرکت‌های کشت و صنعت استان در حال تولید است.

شهیب زاده با بیان اینکه رهاسازی زنبور تلنموس برای نخستین بار به‌صورت پایلوت در مزارع ذرت اجرا می‌شود، ادامه داد: این طرح برای جذب سرمایه‌گذار با هدف تولید زنبور در محیط کشاورز و گسترش کشت ذرت  موثر خواهد بود.

وی  اضافه کرد: کاهش مصرف میزان سم، تولید محصول سالم‌تر و کاهش جمعیت آفت از مهمترین فواید مبارزه بیولوژیک با آفات است.

عملیات رهاسازی زنبور تلنموس توسط مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی  استان و جهاد کشاورزی دزفول با همکاری شرکت توسعه ذرت و کشت و صنعت شهید رجایی انجام شد و پیش‌بینی شده است حدود 20 هزار زنبور تلنموس رهاسازی شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید