Iranian Agriculture News Agency

افزایش فشار صید و تخریب زیستگاه مهم‌ترین عوامل انقراض کوسه‌ها

نشست علمی تخصصی روز جهانی آگاهی از کوسه‌ها در 24 تیرماه سال جاری توسط پژوهشکده آبزی‌پروری آب‌های جنوب کشور به‌صورت حضوری و وبیناری برگزار شد.

افزایش فشار صید و تخریب زیستگاه مهم‌ترین عوامل انقراض کوسه‌ها

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، به مناسبت روز جهانی آگاهی از کوسه‌ها نشست علمی تخصصی با همین عنوان با حضور اساتید و محققان این حوزه از پژوهشکده‌ها، دانشگاه‌ها، دستگاه‌های اجرایی استان و نهادهای غیردولتی و غیرانتفاعی حفاظت از محیط‌زیست به‌صورت مجازی و حضوری برگزار شد.

در این نشست رئیس پژوهشکده افزایش فشار صید و تخریب زیستگاه را از مهم‌ترین عواملی برشمرد که منجر به انقراض گونه‌ها می‌شود

هوشمند به لزوم جمع‌آوری اطلاعات در ایران و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس درباره کوسه‌ماهیان، اجرای برنامه‌های آموزش و ترویج باهدف توانمندسازی جوامع محلی در حفاظت از این مخلوقات و افزایش دانش محیط زیستی به‌منظور توسعه پایدار صید و صیادی اشاره کرد.

زیست‌شناسی، تهدیدات و حفاظت از کوسه کولی کر (کوسه‌نهنگ) اولین موضوع موردبحث در این نشست با سخنرانی عضو هیات علمی پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان بود.

سالارپوری به رده‌بندی و مشخصات زیستی آن شامل اندازه و طول عمر، تولیدمثل، تغذیه، پراکنش و مهاجرت کوسه کولی کر پرداخت و در ادامه از اهمیت کوسه‌نهنگ در اکوسیستم دریا گفت و تصریح نمود: کوسه کولی کر با روش تغذیه فیلترفیدری، با مصرف مقادیر زیادی پلانکتون، کریل و ماهی‌های کوچک به تعادل شبکه غذایی دریایی کمک می‌کند.

وی در پایان تشخیص مسیرهای مهاجرت و زیستگاه‌های حیاتی، تشخیص روش‌های مخرب صید، تهدید برای کولی کر، جلوگیری از صید و تجارت (غیرقانونی) اعضا بدن کوسه‌ماهیان، آموزش، معرفی و اهمیت کولی کر برای جامعه صیادی و به‌روزرسانی قوانین مرتبط با حفاظت از منابع آبزی را ازجمله اقدامات حفاظتی که می‌توان برای کوسه‌ها برشمرد.

در پایان عوفی، عضو هیات علمی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، بر مدیریت زیستگاه محور تأکید کرد و از نامدیریتی یکپارچه نهادهای دولتی و غیردولتی و تداخل مسئولیت‌ها و برنامه‌های حفاظتی از کوسه‌ماهیان گفت.

وی، ماهیگیری بدون هویت و صدور مجوزهای بی‌رویه صید را تهدید زیست این موجودات خواند.

 در این نشست بیش از 80 نفر از محققان و دانشجویان به‌صورت مجازی و حضوری شرکت داشتند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید