Iranian Agriculture News Agency

محرومیت شلتوک کاران حوضه آبریز کرخه از نهاده‌های کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: نهاده‌های کشاورزی شامل کود،سم، بذر و .. جهت کشاورزان حوضه آبریز کرخه بر اساس الگوی کشت تدوین شده تأمین خواهد شد و کشاورزانی که اقدام به کشت شلتوک کنند از این خدمات محروم خواهند ماند.

محرومیت شلتوک کاران حوضه آبریز کرخه از نهاده‌های کشاورزی

 

به گزارش خبرنگار ایانا در خوزستان، رئیس سازمان گفت: با توجه به کم‌آبی در حوضه کرخه در سال جاری بر اساس تصمیماتی که در شورای کشاورزی گرفته شد کشت شلتوک در این حوضه ممنوع اعلام شد.

 سید رحمت ا... پریچهر به تدوین الگوی کشت تابستانه بر اساس بهترین تاریخ کشت اشاره کرد و افزود: به ازای این ممنوعیت شلتوک  بالغ‌بر 40 هزار هکتار از اراضی این حوضه به کشت  ذرت، سورگوم، کنجد، ماش و لوبیا ،سبزی و صیفی  اختصاص داده شد تا هم معیشت کشاورزان با مشکلی مواجه نشود و هم بسیاری از کشاورزان این الگوی کشت را که بر اساس نیاز استان است.

وی اضافه کرد: محصولات جایگزین بر اساس نیاز استان است به‌طوری‌که ذرت در  تأمین خوراک دام و طیور، کنجد در تأمین روغن ،سورگوم در علوفه و حبوبات نیز  جهت تأمین پروتئین  نقش مهمی دارند.

پریچهر خاطرنشان کرد: قرارگاهی در شهرستان‌ها به ریاست فرمانداران و عضویت دادستان، نماینده سازمان آب و برق آب، نماینده جهاد کشاورزی و افراد ذی‌ربط تشکیل‌شده است همچنین بازدیدهای مشترک زیادی در این راستا انجام شده و افرادی که الگوی کشت را رعایت نکنند به دادستان معرفی و با وی برخورد صورت می‌گیرد.

وی به برگزاری کلاس‌های آموزشی و ترویجی مختلف در شهرستان‌ها برای کشاورزان اشاره کرد و گفت: رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی این موضوع نیز در این مسیر جهاد کشاورزی را بسیار یاری کرده‌اند.

پریچهر به تشکیل کارگروه سازگاری با کم‌آبی در سازمان جهاد کشاورزی نیز اشاره و اضافه کرد: حیات دام‌های سنگین با توجه به شیوه زندگی آن‌ها و وابستگی به آب دارای اهمیت است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید