Iranian Agriculture News Agency

۳۳ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت پوشش حوزه آبخیزداری است

سرپرست پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور با بیان این که حوزه آبخیزداری حدود ۳۳ میلیون هکتار از اراضی کشور را پوشش می‌دهد، گفت: تسهیل‎گری در حوزه آبخیزداری با توجه به تغییر اقلیم در کشور ضروری است.

۳۳ میلیون هکتار از اراضی کشور تحت پوشش حوزه آبخیزداری است

به گزارش ایانا به نقل از روابط عمومی سازمان تات، عطاء‌اله ابراهیمی در گردهمایی ملی مسوولان بخش‌های تحقیقاتی اجرایی آبخیزداری کشور که در مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر برگزار شد، با اشاره به این که حوزه آبخیزداری حدود ۳۳ میلیون هکتار از اراضی کشور را پوشش می‌دهد، تصریح کرد: سازه‌های آبخیزداری طول عمر مشخصی دارند و حتماً باید مجدداً ترمیم شوند.

وی افزود: به جای هزینه‌کردهای هنگفت در زمینه‌هایی مانند انتقال آب از خلیج فارس یا مناطق دوردست، باید مدیریت آب را در همان حوزه به عنوان یک اولویت در نظر بگیریم و تدبیری برای آن بیندیشیم.

سرپرست پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری با تاکید بر ضرورت تسهیل‎گری و گسترش نگاه آبخیزداری افزود: با توجه به خشکسالی‌ها و تغییر اقلیم‌ها برای تأمین آب باید به دنبال راه‌های جدید باشیم.

به گفته وی، تاکنون ۷۲۱۷ مورد سیل در کشور ثبت شده است و طی سال‌های اخیر تعداد دشت‌های ممنوعه و بحرانی در کشور به ۴۱۰ دشت رسیده است.

ابراهیمی با اشاره به روند رو به افزایش سیل‌ها، بر چاره‌اندیشی در مدیریت منابع آب و خاک کشور تاکید کرد و گفت: خاک یک عنصر اساسی برای حفظ طبیعت و آب تلقی می‌شود که بدون حفظ آن، حفظ آب معنا ندارد. اگر میزان بقایای گیاهی روی خاک و میزان نفوذپذیری خاک به اندازه کافی نباشد، به دنبال آن با چالش سیل مواجه خواهیم شد.

وی خاطرنشان کرد: مدیریت منابع آب در طول تاریخ موجب ظهور و زوال تمدن‌ها شده و امروز بحث صرفاً کشاورزی و صنعت نیست و گاهی تأمین آب شرب هم به عنوان یک چالش مطرح می‌شود. به منظور برون‌رفت از این چالش‌ها باید در فضای همدلی و همکاری طرح‌های مناسبی را تدوین کنیم و به مرحله اجرا برسانیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید