مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی:

باید اثر واقعی پژوهش بر معیشت مردم را نشان دهیم

باید اثر واقعی پژوهش بر معیشت مردم را نشان دهیم

تهران- ایانا- مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرکل دفتر حوزه ریاست سازمان تات، در مراسم رونمایی از کانال «پل دانش تات»، با تأکید بر نقش حیاتی اطلاع‌رسانی در حوزه پژوهش‌های کشاورزی گفت: باید اثر واقعی پژوهش بر معیشت مردم را نشان داده و باور عمومی را نسبت به نقش تحقیقات در بهبود زندگی تغییر دهیم.

 به گزارش خبرنگار ایانا، در آیین تقدیر از افتخار آفرینان اولین مسابقه کانال «پل دانش تات» که با هدف شناسایی و تشویق تولیدکنندگان محتوای فاخر در حوزه کشاورزی، روز شنبه ۱۰ آبان ماه برگزار شد، کمال قاسمی بزدی، با تأکید بر ضرورت انتقال سریع و مؤثر نتایج تحقیقات به جامعه هدف و بهره‌برداران بخش کشاورزی، اظهار داشت: با وجود انجام تحقیقات و کارهای بزرگ و اثربخش در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات)، اما گلایه مشترک میان دستگاه‌های اجرایی، روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها این است که نتایج ارزشمند  این تحقیقات به نحو شایسته به جامعه هدف و بهره‌برداران واقعی منتقل نمی‌شود.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرکل دفتر حوزه ریاست سازمان تات، با بیان این‌که یکی از مشکلات اصلی نشنیدن خوب صدای یکدیگر است؛ افزود: باید بتوانیم انتقال سریع اطلاعات و دستاوردهای پژوهشی را به بهره‌برداران واقعی انجام دهیم، چرا که در شرایط امروز، امنیت غذایی و افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی وظیفه‌ای ملی و مشترک برای همه ماست.

کمال قاسمی بزدی، با اشاره به کانال «پل دانش تات» به‌عنوان ابزاری برای پر کردن خلأ ارتباطی میان پژوهش و بهره‌برداران، گفت: این کانال رسانه‌ای است که برای رساندن اخبار پژوهشی به جامعه هدف طراحی شده و انتظار می‌رود بتواند در کنار سایر رسانه‌ها نقش مؤثری در انتقال دانش ایفا کند.

وی با بیان ضرورت تقویت اطلاع‌رسانی در هر نهاد علمی، اظهار داشت:  هر محقق باید در کنار فعالیت علمی، کار ترویج و روابط عمومی را نیز انجام دهد، زیرا محقق بدون ارتباط با جامعه موفق نخواهد بود.

مدیرکل دفتر حوزه ریاست سازمان تات با تأکید بر نقش روابط عمومی در موفقیت سازمان‌ها، افزود: برای داشتن روابط عمومی قوی باید آزادی عمل، استقلال و دلگرمی در بین همکاران برقرار شود؛ در صورت ایده و انگیزه داشتن روابط عمومی، خود بدون نیاز به دستور، به‌طور مؤثر عمل خواهد کرد.

وی با بیان این‌که از اهداف سازمان تات بازگشتن به جایگاه واقعی خود در رساندن نتایج تحقیقاتش به دست بهره‌برداران است؛  گفت:  خبرنگاران و روابط عمومی‌ها در این مسیر نقش تعیین‌کننده داشته و می‌توانند با اطلاع‌رسانی درست، سازمان تات را به جایگاه شایسته‌اش بازگردانند.

مشاور رئیس سازمان تات با اشاره به این‌که کانال «پل دانش تات» برای انتشار گزیده‌ای از اخبار مهم و مؤثر طراحی شده تا مطالب کلیدی در میان اخبار متعدد گم نشود؛ افزود: این طرح در هیأت‌رئیسه سازمان تات مصوب و به مدیر روابط عمومی این سازمان جهت اجرا ابلاغ شد که خوشبختانه در کمتر از دو ماه توانست جایگاه خود را تثبیت کند.

قاسمی بزدی با بیان این‌که انتظار می‌رود ابزارهای اطلاع‌رسانی در حوزه تحقیقات دارای ویژگی‌های کلیدی باشد؛ گفت: از جمله این‌که نقش واقعی محققان و اعضای هیئت‌علمی سازمان تات را در امنیت غذایی کشور برای جامعه هدف بازنمایی کند.

وی ادامه داد: ویژگی‌های دیگر می‌تواند شامل انتقال سریع نتایج پژوهش‌ها به بهره‌برداران در کوتاه‌ترین زمان ممکن ، نمایش اثر واقعی پژوهش در معیشت مردم، ایجاد تعامل دوسویه و چندسویه میان سازمان تات، نهادهای اجرایی، کشاورزان و سیاست‌گذاران، شنیدن صدای کشاورزان و انتقال نیازهای واقعی آنان به دستگاه‌های تصمیم‌گیر، انتقال تجربیات کشاورزان موفق به دیگرا کشاورزان و نهایتاً، تقویت اعتماد میان سه ضلع محقق، کشاورز و سیاست‌گذاران باشد.

قاسمی بزدی از خبرنگاران و روابط عمومی‌ها خواست تا صدای رسای سازمان تات برای جامعه هدف باشند و افزود: هدف نهایی این سازمان افزایش درآمد کشاورز، کاهش هزینه‌های تولید و پررونق‌تر شدن سفره مردم بوده و باید با نشان دادن اثر واقعی پژوهش بر معیشت مردم، باور عمومی را نسبت به نقش تحقیقات در بهبود زندگی تغییر دهیم.

وی با اشاره به جذب مخاطب به‌عنوان مهم‌ترین انتظار سازمان تات از روابط عمومی و رسانه‌ها، اظهار داشت: باید قالب‌های محتوایی متنوع، کوتاه و کاربردی طراحی شود تا برای کشاورزان ساده، قابل فهم و مؤثر باشد؛ تأکید بر سادگی و کاربردی بودن و نه صرفاً افزایش حجم اخبار و محتواست.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که  برای تداوم فعالیت مؤثر «پل دانش تات»، فقط محدود به ستاد نبوده و همکاری با مراکز تحقیقات استانی گسترش یابد، افزود: در دستور کار قرار گرفتن تولید محتواهای بومی، منطقه‌ای و مسئله‌محور، حفظ استمرار و اعتقاد به کار و پرهیز از دلسردی، ساده و کاربردی بودن هر‌چه بیشتر محتواها، انتشار مطالب به صورت منظم و هدفمند، انتخاب قالب رسانه‌ای متناسب با ذائقه روز جامعه و نیز هم‌افزایی با سایر سازمان‌ها و کانال‌های استانی از دیگر پیشنهادات در جهت استمرار فعالیت این کانال است.

قاسمی بزدی با تأکید بر ادامه حمایت سازمان تات از رسانه‌های همکار گفت: کانال پل دانش تات در مدت کوتاه فعالیت خود جایگاه خوبی پیدا کرده و انتظار داریم تمامی معاونت‌های ستاد، مؤسسات، پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی ملی و استانی با انتشار محتواهای علمی و آموزشی خود از طریق این کانال همکاری مؤثر داشته باشند؛ همچنین از خبرگزاری‌ها نیز دعوت می‌کنیم تا مطالب خود را برای انتشار در این کانال ارسال کنند، چرا که ما نیز علاقه‌مندیم بازنشرکننده آثار آن‌ها باشیم.

 

خبرنگار، شهرزاد مسعودی

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید