Iranian Agriculture News Agency

یافته‌های یک پژوهش معتبر بین‌المللی در اثبات حقانیت مدارس طبیعت!

محمد درویش_ فعال محیط زیست|| گذراندن وقت در طبیعت به عنوان یک تقویت‌کننده سلامت روحی و فکری شناخته شده است. یک گزارش جدید بین‌المللی به این نتیجه رسیده که کودکان در ٢٧ کشور در حال توسعه که در نزدیکی جنگل‌ها زندگی می‌کنند، تمایل به رژیم غذایی متنوع‌تر و مواد خوراکی بهتری دارند. مولفه‌ای که آشکارا روی ضریب یادگیری، حضور ذهن و خلاقیت آنها هم موثر خواهد بود.

یافته‌های یک پژوهش معتبر بین‌المللی در اثبات حقانیت مدارس طبیعت!

این بررسی پژوهشی که در Science Advances روز چهارشنبه گذشته منتشر شد، دلالت‌دهنده واقعیت مهمی است؛ واقعیتی که می‌گوید:  حفاظت از جنگل‌ها می‌تواند ابزاری مهم در ترویج تغذیه بهتر در کشورهای در حال توسعه باشد. این درحالی است که اغلب در کشورهای جهان سوم و از جمله ایران، این رویشگاه‌های جنگلی هستند که قربانی گسترش اراضی کشاورزی می‌شوند!

رانیوو راسالوفسون، پژوهشگر از دانشگاه ورمانت/ایالات متحده و نویسنده اصلی این گزارش می‌گوید: "داده‌ها نشان می‌دهند که جنگل‌ها فقط با بهبودی تغذیه انسان در ارتباط نیستند، بلکه درحقیقت می‌شود ثابت کرد که وجود جنگل‌ها، دلیل این بهبودی است."

کودکان نامبرده دسترسی به محصولات خوراکی گوناگونی از جنگل‌ها مانند جانوران، گیاهان و انواع قارچ‌ها دارند که قادرند مواد ریزمغذی حیاتی را در حد چشمگیری به بدن برسانند.

برندا فیشر، استاد برنامه محیط زیستی از بخش محیط زیست و منابع طبیعی دانشگاه ورمانت می‌گوید:" تنوع غذایی یک نشان خوب برای مصرف ریزمغذی‌هاست و به ما از سلامتی یک جامعه می‌گوید."

برای این بررسی پژوهشی، محققان اطلاعات در مورد روش تغذیه کودکان کوچک‌تر از ۵ سال را از پایگاه داده‌های نمایندگی ایالات متحده برای توسعه بین المللی-USAID-از سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۳ جمع‌آوری کرده و سپس تغذیه ۴۳ هزار کودک از کشورهای نپال، بنگلادش، کامبوج، فیلیپین، مناطق کارائیب، آمریکای جنوبی، کشورهای آفریقای سیاه و اروپای شرقی را که هم نزدیک و هم دور از جنگل‌ها زندگی می‌کنند، ارزیابی کرده‌اند.

آنها دریافته‌اند که نزدیکی بیشتر به جنگل‌ها موجب می‌شود که کودکان در مقایسه با آنها که دورتر از جنگل‌ها هستند، دست‌کم ۲۵% بیشتر از تنوع غذایی برخوردار باشند. این کودکان همچنین ویتامین A و خوراکی‌های حاوی آهن بالاتری-۱۱ تا ۱۶%- مصرف می‌کنند.

پژوهشگران این گزارش می‌نویسند: آنچه بیشتر اهمیت دارد آن است که جنگل‌ها خانه امن مهمی برای گرده افشان‌ها هستند، که برای تولید میوه‌ها و سبزیجات نقشی حیاتی دارند. خانواده‌هایی که وابسته به جنگل هستند، به چوب و دیگر محصولات جنگلی وابسته‌اند و این می‌تواند منبعی برای بهبودی درآمد آنها و درنهایت قوت خرید خوراک متنوع‌تری شود. و البته نیز به معنای گذراندن زمان کمتری برای جمع‌آوری چوب برای سوخت و علوفه برای تغذیه دام‌ها باشد.

راسالوفسون اضافه می‌کند: "ما کشف کرده‌ایم که تأثیر مثبت جنگل‌ها بر جوامع فقیر بیشتر است. اما این جوامع هم حداقل نیاز به جاده‌ها، جایگاه‌های فروش و آموزش برای بهره‌مندی هر چه بیشتر از جنگل‌ها دارند."

بررسی نامبرده نشان می‌دهد که حفاظت از جنگل‌ها و سلامتی می‌توانند دست در دست هم گام بردارند. تیلور ریکتز، مدیر مؤسسه Gund و نگارنده این گزارش می‌افزاید:" توسعه اقتصادی و حفاظت از جنگل معمولاً در ذهن رهبران به این شکل دیده می‌شود که باید به یکی از آنها اولویت داد. این بررسی کمک در نشان دادن این دارد که این (ذهنیت) همیشه و حتی اغلب درست نیست. بیش از آنچه ما فکر کنیم، این یک تصمیم اشتباه است."

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید