Iranian Agriculture News Agency

شهرستان هشترود، قطب تولید گندم در استان آذربایجان شرقی

مدیر جهادکشاورزی شهرستان هشترود گفت: شهرستان هشترود چندین سال است که قطب تولید گندم در استان آذربایجان شرقی می باشد و همواره به عنوان انبار غله استان شناخته می شود.

شهرستان هشترود، قطب تولید گندم در استان آذربایجان شرقی

به گزارش خبرنگار ایانا در آذربایجان شرقی، مجید احمدی در آیین شکرگزاری و برداشت گندم در شهرستان هشترود با ارائه یک آمار دقیق در مورد گندم گفت: حدود 95 هزار هکتار از مزارع شهرستان زیرکشت گندم دیم است و یکهزار و 350 هکتار هم گندم آبی را شامل می ‌شود.

وی با بیان اینکه یازده هزار تن انواع کود شیمیایی و شش هزار و 500 تن انواع بذر اصلاح شده به کمک شرکت خدمات حمایتی بین کشاورزان توزیع شده است ادامه داد: در بخش ماشین آلات و مکانیزاسیون 77 دستگاه تراکتور، 3 دستگاه کمباین و 106 دستگاه ادوات کشاورزی در سال 98 توزیع شده است که برای سال 99 تعداد تراکتور تا به امروز 44 دستگاه در اختیار کشاورزان قرار گرفته است، 125میلیارد ریال اعتبار تسهیلات به کشاورزان پرداخت شده و وام های کشاورزان گندمکار شهرستان هشترود 72.5 میلیارد ریال بوده که دولت آنها را پرداخت کرده است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان هشترود اظهار کرد: در فصل داشت حدود هفت هزار و 500 هکتار مبارزه با علف های هرز، به ویژه در مزارع بذر انجام شده و حدود نه هزار و 200 هکتار مبارزه با سن گندم انجام شده و برای پایداری تولید گندم در بخش دیم برنامه ای 5 ساله با افزایش تولید 25 درصدی داریم که در این مدت چهار ساله تقریبا به 20 درصد از 25 درصد تولید دست یافته ایم.

احمدی به خسارت‌های به وجود آمده هم اشاره کرد و گفت: با توجه به بارندگی کمتر نسبت به سال قبل و سرمازدگی در اوایل اردیبهشت و وجود بادهای گرم و خشک در هفته‌های اخیر شاهد ایجاد خسارت 30 الی 40 درصدی در مزارع گندم بودیم.

وی افزود: با این حساب پیش‌بینی می‌شود که در سال جاری حدود 140 هزار تن گندم تولید گردد که حدود 100 هزار تن آن می تواند خرید مازاد برای کشاورزان باشد و برای رسیدن به این هدف کشاورزان منتظر هستند تا سیلوهای خرید گندم در شهرستان به زودی باز شوند که این کار با تمهیدات سازمان غله انشاا... انجام خواهد شد.

 

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید