Iranian Agriculture News Agency

استفاده از فارغ التحصیلان دانشگاهی و تکنولوژی‌های نوین عوامل موثر در مانع‌زدایی و پشتیبانی بهتر بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی یزد ضمن بیان نقش مهم سازمان نظام مهندسی کشاورزی در حرکت به سمت کشت های گلخانه ای و نوین ، بر استفاده از ایده و طرح های فارغ التحصیلان دانشگاهی تاکید نمود .

استفاده از فارغ التحصیلان دانشگاهی و تکنولوژی‌های نوین عوامل موثر در مانع‌زدایی و پشتیبانی بهتر بخش کشاورزی

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، نشست بررسی و رفع مشکلات بهره برداران و تولید کنندگان بخش کشاورزی استان یزد با حضور رییس سازمان جهادکشاورزی ، رییس نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد و جمعی از معاونین و مدیران سازمانهای مذکور برگزار شد.

سید ابوالفضل وکیلی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان ، با اشاره به اینکه این جلسه در راستا شعار سال (تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها) برگزار گردیده است ، عنوان کرد: با توجه به شرایط اقلیمی استان ، چاره ای جز حرکت به سمت کشت های گلخانه ای و نوین نداریم و انصافا سازمان نظام مهندسی کشاورزی یزد عملکرد درخشانی در این حوزه داشته است.

وکیلی ضمن تاکید بر راه اندازی سامانه ها و نقش موثر آنها برای ثبت اطلاعات و برنامه ریزی بهتر ، خواستار توجه جدی واحدهای گلخانه ای، دامپروری و کشاورزی استان در به کارگیری فارغ التحصیلان دانشگاهی و استفاده از تکنولوژی های روز شد. وی بر استفاده از ایده و طرح های فارغ التحصیلان در زمینه کشاورزی و دفع آفات تاکید کرد.

در ادامه محمدرضا خلف باغی رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان یزد با اشاره به اینکه نظام ثبت اطلاعات در کشور باید تقویت شود، اظهار داشت: سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان یزد جزو پیشتازان نرم افزاری در سطح کشور است.

خلف باغی در خصوص به کار گیری کارشناس فنی در حوزه گلخانه و دامپروری گفت: زمانی استان یزد فارغ التحصیلان زیادی در حوزه کشاورزی داشت که در حوزه تخصصی به کار گرفته نمی شدند و متاسفانه در حال حاضر با کمبود فارغ التحصیلان این رشته در استان مواجه هستیم.

وی افزود: با افزایش واحدهای تولیدی و کاهش خروجی دانش آموختگان رشته های مرتبط در استان و مخاطرات آن در آینده نزدیک روبرو هستیم که این امر خدمات فنی به بهره برداران بخش را دچار آسیب جدی خواهد کرد.

همچنین معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد ضمن تقدیر از اقداماتی که نظام مهندسی جهت برآورد و پایش گلخانه ها انجام داده است افزود : حضور فیزیکی کارشناسان فنی ، مکمل اقدامات صورت گرفته می باشد و بسیار مورد تاکید بوده و باید تقویت شود.

محمدحسین ملانوری با تاکید بر لزوم ارائه برنامه فنی برای محصولات عمده و استراتژیک، افزود: این اقدام در ارتقای تولیدات استان تاثیر گذار است علاوه بر آن محصولات تجاری استان مانند پسته، زعفران، زردآلو و ..نیازمند برنامه فنی هستند که حتی تولید کننده خریدار این برنامه ها و خدمات فنی موثر، خواهد بود چرا که باعث رشد تولید در بخش کشاورزی می شود.

در ادامه سرپرست معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی ، با بیان این نکته که از زمان تصدی سازمان نظام مهندسی بر صدور پروانه ها ، خوشبختانه زمانبری صدور آن کاهش داشته عنوان کرد : همچنان مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که خارج از حوزه نظام مهندسی است که میبایست با تعامل و پیگیری بیشتری با دستگاههای حل گردد.

مهدی غیب الهی افزود: اقدامات خوبی در زمینه استاندارسازی تیپ ساخت سازه ها اتفاق افتاده است که باید تداوم یابد.

در این نشست بهره برداران و تولید کنندگان در زمینه های مختلف مشکلات بخش را مطرح ، نظرات و پیشنهادات خود را ارایه کردند.

برگزاری تورهای حضوری و مجازی با استان های دیگر ، استفاده از اساتید مجرب برای آموزش کارشناسان و رصد کردن فعالیت ایشان ، جمع آوری پسماند گلخانه ای، هزینه صدور مجوز، کمبود مراکز دامپروری و کارشناس فنی در این حوزه از دیگر مباحث و پیشنهادات مطروحه در این جلسه بود .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید