Iranian Agriculture News Agency

رییس اداره امور عشایری:

کوچ عشایر یزد به مناطق ییلاقی آغاز شد

رییس اداره امور عشایری یزد گفت: کوچ عشایر شهرستان های ابرکوه و خاتم به مناطق ییلاقی استان های یزد ، کرمان و فارس آغاز شد و تا اواخر فروردین ماه سال ۱۴۰۰ ادامه دارد.

کوچ عشایر یزد به مناطق ییلاقی آغاز شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، حسن زارع اظهار کرد: کوچ عشایر استان معمولا به شیوه سنتی و یا با استفاده از خودرو انجام می شود.

وی با بیان اینکه تمام فرایند اسکان کوچ در مناطق ییلاقی فراهم است، افزود: تمهدات لازم برای تامین امنیت جانی و مالی عشایر هنگام کوچ با همکاری دستگاه هایی چون نیروی انتظامی و جمعیت هلال احمر استان اندیشیده شد.

زارع یادآور شد: با استقرار کامل عشایر در مناطق ییلاقی روند خدمات رسانی از جمله تامین آب، علوفه، مرمت ایل راه ها، ارایه خدمات درمانی و سایر نیازهای آنها نیز آغاز می شود.

رییس اداره امور عشایری یزد با تاکید بر صدور کارت تردد دام، گفت: ارایه خدمات، تسهیلات و توزیع نهاده های دامی به این گروه از تولیدکنندگان فقط با ارایه کارت شناسایی دامداری‌ها و مجوز تردد برای دام های آنها امکان پذیر است.

وی با اشاره به نزول رحمت الهی در سال زراعی جاری اضافه کرد: وضعیت مراتع در مناطق ییلاقی به نحوه مطلوبی بهبود یافته است.

خدمات به عشایر با داشتن تردد کارت عشایر ارایه می شود

زارع با اشاره به اینکه کارت های شناسایی دامداری ها و تردد دام ها تا پنج سال اعتبار دارد، ادامه داد: خانوارهای عشایر استان که عمدتا درشهرستان های ابرکوه و خاتم هستند برای اخذ کارت تردد دام، به جهاد کشاورزی مناطق سکونت خود مراجعه کنند.

رییس اداره امور عشایری یزد با اشاره به شیوع ویروس کرونا در اوایل اسفند ماه سال ۱۳۹۸ تاکنون گفت : کوچ عشایر به مناطق ییلاقی سال گذشته با تاخیر ۴۰ روزه انجام شده است.

وی ادامه داد : برای حرکت و کوچ عشایر تمهیدات لازم اندیشیده شد و زیرساخت های لازم از جمله تیغ زنی ایل راه انجام و این طرح ادامه دارد.

زارع یادآورشد: هزار و ۲۰۰ کیلومتر ایل راه ها در حد فاصل مناطق ییلاقی و قشلاقی استان های یزد، فارس و کرمان وجود دارد که مورد استفاده عشایر یزد است .

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید