Iranian Agriculture News Agency

تولید انار در ابرکوه ۱۰ درصد کاهش دارد

مسوول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه با اشاره به برداشت انار از ۶۵۰ هکتار باغ‌های شهرستان،گفت: امسال به دلیل افزایش دما در فصل تابستان ، وجود کرم گلوگاه ، پوسیدگی میوه و تداوم پدیده خشکسالی تولید این محصول نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش دارد.

تولید انار در ابرکوه ۱۰ درصد کاهش دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، حسن زارع در حاشیه بازدید تعدادی از کارشناسان و باغداران منطقه از روند برداشت این محصول پیش بینی کرد که امسال بیش از ۱۲ هزار تن انار به ارزش ۵۸۰ میلیارد ریال برداشت و روانه بازار شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از هزار خانوار در این عرصه فعالیت دارند، گفت: در هر هتکار به طور متوسط ۱۵ تن برداشت می شود و در بعضی باغ ها این عدد به ۳۰ تن در واحد سطح می رسد.

زارع ،علت افزایش تولید را هرس درختان ، مبارزه با کرم گلوگاه و آبدهی به موقع و تغذیه درختان با کود حیوانی و ارقام مرغوب انار را هم شیرین، ترش، میخوش و ملس ذکر کرد و یادآور شد: کشاورزان بخشی از محصول را علاوه بر تازه خوری و عرضه در استان های همجوار ، مقداری را هم به رب سنتی مرغوب تبدیل و بازار عرضه می کنند.

دعوت از سرمایه گذاران به دریافت وام برای ایجاد صنایع فرآوری انار 

وی با توجه به نبودن صنایع فرآوری انار در ابرکوه تصریح کرد: علاقه مندان می توانند برای سرمایه گذاری در بخش صنایع فرآوری و جنبی این محصول به مدیریت جهاد کشاورزی برای معرفی و درخواست تسهیلات از بانک های  عامل مراجعه کنند.

وی ادامه داد: به کشاورزان توصیه می شود، انارهای پوسیده را از باغ ها جمع آوری و معدوم کنند که این شیوه تاکنون بهترین مبارزه با کرم گلوگاه انار شناخته شده است.

زارع همچنین یادآور شد: باغداران نسبت به جمع آوری میوه انجیر که در مجاورت باغ های انار قرار دارد و میزان آفت آن بالاست نیز اقدام کنند.

وی افت سطح آب های زیرزمینی و تداوم خشکسالی را یکی از مشکلات اساسی کشاورزان منطقه دانست و افزود: بهترین روش آبیاری برای باغ ها با توجه به کمبود آب استفاده از شیوه های نوین آبیاری است.

مسوول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه ، اضافه کرد: هم اکنون ۱۰ هزار هکتار از ۱۵ هزار هکتار اراضی زراعی و باغی این شهرستان به محصول باغی اختصاص دارد که از این میزان سالانه حدود ۷۰ هزار تن انواع محصولات تولید می شود.

 چهار هزار هکتار باغ های ابرکوه مجهز به سامانه آبیاری نوین  است

وی خاطرنشان کرد: بیشتر باغ های این شهرستان به محصول پسته اختصاص دارد که در مجموع بیش از چهار هزار هکتار  مجهز به سامانه آبیاری نوین قطره ای ، بابلر و زیرسطحی شده است.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار و ۵۰۰ خانوار ، سالانه ۲۰۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی  در این شهرستان تولید می کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید