Iranian Agriculture News Agency

۴۲۵ هزار تن علوفه در یزد تولید شد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد ،گفت: امسال برای تامین علوفه مورد نیاز دام های استان ۴۲۵ هزار تن تولید شد که به دلیل جایگزینی محصولات کم آبخواه و اصلاح الگوی کشت ۱۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش دارد.

۴۲۵ هزار تن علوفه در یزد تولید شد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، محمدعلی حاتمی زاده افزود: این میزان تولید از ۱۰ هزار و ۷۰ هکتار اراضی کشاورزی برداشت شد که کشت آن از اسفند ماه پارسال آغاز و تا اواخر اردیبهشت ماه امسال ادامه داشت.

تولید ۹ رقم علوفه در یزد

وی با بیان اینکه ۹ رقم علوفه در استان برای تامین خوراک دام تولید می شود، اضافه کرد که سطح زیرکشت آن شامل سورگوم ۷۰۰ هکتار، ذرت علوفه ای ۴۵۰ هکتار، ارزن ۸۷۰ هکتار، چغندر علوفه ای ۵۰۰ هکتار، منداب علوفه ای هزار و ۹۰۰ هکتار ، شغلم علوفه ای ۹۵۰ هکتار، خسیل علوفه ای هزار و ۵۰۰ هکتار و هویج علوفه ای ۲۸ هکتار است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به مزایای کاشت محصولات علوفه ای بیان کرد: عمده این محصولات به روش علمی و با استفاده از مصرف بهینه روش آبیاری « تیپ » برداشت شده است .

استان یزد بیش از چهار میلیون واحد دامی دارد

یزد چهار میلیون و ۵۳۳ هزار واحد دامی دارد  که ۱۴۳ هزار و ۵۶۱ رأس آن گاو شیری و گوساله است که سالانه ۲۸۹ هزار تن شیرخام  و ۱۹ هزار و ۵۰۰ تن گوشت قرمز استحصال می شود ، همچنین از یک هزار و ۱۰۰ واحد طیور،۶۰ هزار تن گوشت مرغ ، ۲۷ هزار و ۹۰۰ تن تخم‌مرغ ، چهار هزار و ۴۰۰ تن گوشت سایر ماکیان و ۲۴۷ تن دیگر فراورده ها تولید می شود.

مجموع اراضی قابل کشت یزد در ۱۰ شهرستان ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل تداوم خشکسالی و تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان کم آبخواه هم اکنون ۱۱۳ هزار و ۷۶۰  هکتار آن زیرکشت قرار دارد که ۳۲ هزار و ۶۶۹ هکتار ( ۲۹ درصد) زراعی و ۷۹ هزار و ۲۴۸ هکتار (۶۹ درصد) باغی و هزار و۸۴۳ هکتار ( ۲ درصد) گلخانه ای است.

بخش عمده درآمد کشاورزان یزد مربوط به باغبانی است که مهمترین محصولات آن پسته، انار، زردآلو ، زعفران، گیاهان دارویی و دیگر محصولات است.

تولید یک میلیون و ۸۰۳ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی

در استان یزد کشاورزان و دامداران با رعایت الگوی کشت های نوین و بهره وری از آب مجازی در بخش کشاورزی و دامداری سالانه یک میلیون و ۸۰۳ هزار تن انواع محصولات کشاورزی و دامی تولید می کنند.

این میزان تولید از لحاظ وزن شامل ،۵۹۱ هزار و ۱۱۶  تن زراعی، ۲۶۸ هزار و ۷۰۴ تن باغی ، ۵۴۲ هزار و ۶۸ تن گلخانه ای و ۴۰۲ هزار تن نیز محصولات دامی است که حاصل تلاش حدود ۷۰ هزار کشاورز، دامدار و بهره بردار است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید