Iranian Agriculture News Agency

تولید پسته در ابرکوه به نصف کاهش یافت

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابرکوه گفت: برداشت محصول پسته با پیش بینی ۵۰ درصد کاهش نسبت به سال ۱۳۹۸ در سطح هفت هزار هکتار از باغ های منطقه آغاز شده است .

تولید پسته در ابرکوه به نصف کاهش یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، مهدی غیب الهی دلیل کاهش تولید پسته را گرمازدگی محصول در سال جاری و نیز سرمازدگی درختان در اواخر اسفند ماه ۹۸ و فروردین ماه ۹۹  ذکر کرد .

وی  با اشاره به اینکه  متوسط تولید پسته خشک در هر هکتار هزار و ۵۰۰ کیلوگرم  است ، اظهارکرد: امسال حدود پنج هزار تن  پسته خشک از باغ‌های شهرستان برداشت می شود.

غیب الهی  ادامه داد: پسته یکی از محصولات کم‌آبخواه و با شرایط اقلیمی این شهرستان سازگاری دارد و بیشترین ارقام تولیدی آن اکبری، احمدآقایی، کله‌قوچی و فندقی است.

غیب الهی با بیان اینکه ۲۰ واحد پایانه پسته در ابرکوه فعال است ،به کشاورزان توصیه کرد که محصول را برای مراحل پوست‌کنی ، خشک‌کنی و فراوری به کارگاه‌های مجوزدار و بهداشتی  تحویل دهند .

به گفته وی ، برداشت پسته  امسال باتوجه به شرایط آب و هوایی از شهریورماه در مناطق مختلف استان یزد از جمله در ابرکوه آغاز  شده است و به مدت ۲ ماه ادامه دارد. 

کاشت ۵۰ هزار اصله نهال پسته در باغ ها

همچنین مسئول  تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: با توجه به تداوم ۲ دهه خشکسالی و تبعات ناشی از آن و کم آبی  ، در راستای اصلاح الگوی کشت  در سال زراعی ۹۹-۹۸ تعداد ۵۰ هزار اصله نهال پسته در سطح ۱۰۰ هکتار از باغ های این شهرستان کاشته شد.

حسن زارع خاطرنشان کرد: باتوجه به محدویت منابع آبی سطح زیرکشت این محصول در سال ۱۳۹۴، هزار و ۵۰۰ هکتار بود که هم‌اکنون به  هفت هزار هکتار افزایش یافته است.

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی ابرکوه بیان کرد: کشاورزان باتوجه به افت سطح آب های زیرزمینی برای توسعه و ترویج گیاهان کم آبخواه مانند محصول گلخانه‌ای ، پسته ، گیاهان دارویی، زعفران و گل‌محمدی در هفت سال اخیر تلاش قابل توجهی داشته‌اند.

اجرای پنج هزار هکتار آبیاری نوین در ابرکوه

مسئول امور آب و خاک جهاد کشاورزی ابرکوه هم گفت: با کمک های بلاعوض دولت برای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی از سال ۱۳۷۰ تاکنون پنج هزار هکتار از اراضی و باغ های شهرستان به آبیاری نوین تجهیز شده است.

احمدرضا زرنگار افزود: از این میزان سه هزار هکتار آن در هفت سال گذشته با ۴۰۰ میلیارد ریال کمک های دولت  به کشاورزان به صورت تسهیلات بلاعوض ، به سامانه های آبیاری نوین تجهیز شده است.

وی اظهارکرد: به دلیل کم آبی در این منطقه، دشت ابرکوه یکی از چهار دشت ممنوعه بحرانی استان یزد است  و کشاورزان برای استفاده بهینه از مصرف آب ۹۰ درصد باغ های زردآلوی منطقه را مجهز به سیستم های آبیاری قطره ای کرده اند.

این مسوول ادامه داد: با توجه به محدودیت منابع آبی و فعالیت بیشتر جمعیت ابرکوه در حوزه کشاورزی از لحاظ اجرای طرح های آبیاری نوین این شهرستان در استان یزد در رتبه نخست قرار دارد.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال وابسته به فعالیت‌های کشاورزی ، دامداری و دامپروری است و هشت هزار  و ۵۰۰ خانوار ، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی از این طریق تولید می کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید