Iranian Agriculture News Agency

تجهیز ۱۶۲ هزار هکتار از ارضی کشور به سامانه های نوین آبیاری

مجری طرح توسعه سامانه‌های نوین آبیاری وزارت جهاد کشاورزی : ۱۶۲ هزار هکتار از ارضی کشور تحت پوشش سامانه های نوین آبیاری قرار گرفته است که ۳۲ هزار هکتار آن تحویل بهره بردار شده و ۱۳۰ هزار هکتار آن در حال اجراست

تجهیز ۱۶۲ هزار هکتار از ارضی کشور به سامانه های نوین آبیاری

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، عباس زارع با بیان اینکه اجرای طرح نوین آبیاری در ردیف طرح های اقتصاد مقاومتی است و تاثیر مستقیمی در امنیت غذایی و خودکفایی کشور دارد و با دستور رهبری قرار شد از صندوق توسعه ملی هم اعتباراتی برای آن  داده شود گفت در سال ۹۹ بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی در اختیار سامانه های نوین آبیاری قرار گرفته که در حال تقسیم آن بین استان‌ها هستیم که این مبلغ نشان‌دهنده‌ی اهتمام مسئولان کشوری برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین است.

مشاور وزیر و مجری طرح توسعه سامانه های نوین آبیاری در ادامه جلسه خود گفت بیش از دو میلیون و چهارصد هزار هکتار از اراضی کشور تاکنون به سامانه های نوین آبیاری مجهز شده اند که با حمایت موثر دولت و دادن تسهیلات مناسب با اجرای طرح های نوین آبیاری در بخش کشاورزی شاهد اثر بخشی این طرح در صرفه جویی آب تا ۴۴درصد و افزایش ۳۰ درصدی تولید محصولات کشاورزی در شرایط کم آبی هستیم و در کنار آن شاهد کاهش مصرف نهاده ها مثل سم و کود تا ۳۰درصد نیز بوده ایم.

این مقام مسئول با بیان اینکه براساس برآوردی که ما انجام داده‌ایم حدود ۶۲ درصد آب مصرفی کشور توسط بخش کشاورزی مصرف می‌شود و وزارت نیرو در این ارتباط آمارهای متفاوتی از قبیل ۹۰ تا ۹۲ درصدی ارائه می‌دهد که دقیق نیست گفت: هنوز آمار دقیقی درباره مصرف آب کشاورزی در کشور وجود ندارد و با کسر مصرف آب شرب و صنعتی از کل آب مصرفی کشور هر چه مانده است را به بخش کشاورزی می‌دانند که این حجم آب عرضه شده که وزارت نیرو مطرح می‌کند وجود خارجی ندارد و حتی بخشی از آب عرضه شده نیز در پشت سدها و در مسیر انتقال آب تبخیر می‌شود. بخشی از آن نیز از مرزهای کشور خارج می‌شود بنابر این نباید تمام مصرف آب را به بخش کشاورزی دانست.

زارع به وجود خورده مالکی در استان یزد هم گریزی زد و گفت با توجه به خورده مالکی و حساسیت های موجود در یزد، اجرای طرح های کشاورزی سختی کار خود را دارد ولی مسئولین این استان در مورد اجرای پروژه ها در یزد در بعضی مواقع دارای ضوابط سختگیرانه تر از بقیه کشور اجرا می‌کنند که انتظار می‌رود همکاران در این بخش در کمیته فنی برای تسهیل کارها تصمیم گیری بهتری انجام دهند.

عباس زارع با توجه به سوال در مورد انتقال آب با لوله های سیمانی گفت این طرح مورد تأیید هیچ یک از مراجع ذی صلاح کشور نیست و اعتباری ندارد.

همچنین در بحث جایگزین اعتبارات آبیاری کم فشار به انتقال آب گفت در کشور فقط ۱۵% از اعتبارات آبیاری کم فشار برای انتقال آب در نظر گرفته شده است و با توجه به اینکه موضوع انتقال در دفتر آب پیگیری می شود، به هیچ وجه این دو مبحث را با هم ادغام نکنید.

زارع از تجربه این موضوع در استان‌های دیگر هم گفت و اعلام کرد بعضی از استان‌ها با استانداری‌ها به توافق رسیده اند که اعتبارات انتقال توسط استانداری تامین شود و هزینه های آبیاری کم فشار توسط سازمان جهادکشاورزی پرداخت شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید