Iranian Agriculture News Agency

کشتن نوین گلخانه‌ای (N. f. t ) بهره‌وری آب را تا ۲ برابر افزایش می‌دهد

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: کشت های نوین گلخانه ای ان . اف. تی (N. f. t ) که در آن باز چرخانی آب انجام می‌شود، بهره‌وری آب را برای این‌گونه کشت به بیش از ۲ برابر کشت‌های موجود افزایش می‌دهد.

کشتن نوین گلخانه‌ای (N. f. t ) بهره‌وری آب را تا ۲ برابر افزایش می‌دهد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد گفت: توسعه شهرک‌های گلخانه ای را از سیاست های دولت بری افزایش بهره وری از منابع آب دانست و تصریح کرد: تولیدکنندگان در این حوزه خوب عمل کرده اند و کشت های نوین گلخانه‌ای ان . اف. تی (N. f. t )  که در آن باز چرخانی آب انجام می شود، بهره‌وری آب را برای این گونه کشت به بیش از ۲ برابر کشت های موجود افزایش می دهد.

سید جمال سجادی‌پور افزود: در گلخانه‌های فعلی از هر مترمکعب آب، ۲۵ کیلوگرم محصول برداشت می شود و در گلخانه ها از نوع کشت جدید (N. f. t ) به ازای هر مترمکعب آب، ۶۰ کیلوگرم محصول تولید می شود.

به گفته رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد ترویج کشت نشایی باز از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی است که می تواند میزان بهره وری آب را بالا برده و بین یک ماه تا ۴۰ روز از دوره رشد گیاه کم می کند که این دوره را در محیط کوچک گلخانه می توان توسعه داد .

سجادی‌پور یادآور شد: تولید محصول در فضای باز در  هر هکتار ۳۰ تن و در گلخانه های معمولی ۲۵۰ تا ۳۰۰ تن و در گلخانه‌های جدید  (N. f. t ) بالای ۶۰۰ تن است و در این زمینه  مصرف آب برای کاشت محصول گلخانه‌ای نسبت به کاشت در فضای باز ۱۰ برابر کاهش دارد و علاوه بر آن اشتغال را به ۱۰ برابر افزایش می‌دهد.

وی بابیان اینکه استان یزد از لحاظ تولید محصول گلخانه‌ای مقام دوم کشور را دارد، شاخص ترین محصول کم آبخواه با ارزش افزوده بالا در استان را پسته و زعفران دانست و تصریح کرد: تاکنون با توسعه کشت های گلخانه ای زمینه اشتغال افزون بر ۱۶ هزار نفر ایجاد شده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید