Iranian Agriculture News Agency

برداشت هلو و شلیل در ابرکوه ۲۰ درصد کاهش یافت

مسوول تولیدات گیاهی مدیریت جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: امسال برداشت محصول هلو و شلیل به دلیل تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ، افت سطح آب‌های زیرزمینی، تغییر الگوی کشت و توسعه کاشت محصول کم آبخواه و نیز سرمازدگی ۲۰ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش دارد.

برداشت هلو و شلیل در ابرکوه ۲۰ درصد کاهش یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، حسن زارع در حاشیه برداشت این ۲ محصول به خبرنگار ایانا افزود: سطح زیرکشت از ۶۵  به ۴۵ هکتار در سال جاری کاهش یافته است.

وی با اشاره  به اینکه برداشت محصول از اول تیرماه آغاز شد و تا شهریور ماه ادامه دارد، اظهار کرد: متوسط عملکرد این ۲ محصول هفت تن و در بعضی باغ ها تا ۱۰ تن در واحد سطح است که در مجموع از ۴۵ هکتار سطح زیرکشت ، حدود ۴۰۰ تن هلو و شلیل برداشت می شود.

وی زعفرانی ، انجیری و بومی پاییزی را از ارقام مرغوب هلو شهرستان ذکر کرد و افزود : زردآلو ، هلو و انجیر از میوه های سردرختی این شهرستان است .

به گفته وی سالانه در شرایط عادی از هشت هزار هکتار باغ های ابرکوه ۴۵ هزار تن انواع محصولات  باغی تولید و روانه بازار مصرف می شود.

زارع همچنین بر ضرورت ایجاد شهرک تولید و فراوری محصولات کشاورزی تاکید کرد و افزود: این موضوع فرصت مهمی برای سرمایه گذاران در بخش اشتغال و تولید فراهم می‌کند.

وی  با بیان اینکه از سرمایه گذاران بخش خصوصی در ایجاد صنایع تبدیلی حمایت می‌شود، یادآور شد: صنایع تبدیلی نقش تاثیرگذاری در جلوگیری از ضایعات میوه به ویژه زردآلو، گوجه سبز، هلو و شلیل دارد.

این مسئول با تاکید بر بهره وری از منابع آب بخش کشاورزی شهرستان تصریح کرد: تاکنون حدود پنج هزار هکتار از باغ‌های ابرکوه به سامانه‌های آبیاری نوین تجهیز شده است.

ابرکوه یکی از قطب های مهم کشاورزی استان یزد است و با توجه به توانمندی کشاورزان و اجرای طرح های آبیاری نوین و کشت محصولات کم آبخواه در تولید زردآلو ، گندم ، پسته ، گیاهان دارویی ،  فراوردهای دامی و اجرای طرح های آبیاری نوین مقام نخست تا سوم استان  را در اختیار دارد.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار به ۱۵ هزار هکتار در سال های اخیر کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال مردم وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار و ۵۰۰ خانوار ، سالانه بیش از ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید می کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید