Iranian Agriculture News Agency

رییس سازمان جهاد کشاورزی :

دولت نیمی از هزینه طرح‌های آبیاری نوین را در یزد پرداخت کرد

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به اهمیت اجرای طرح‌های آبیاری نوین در افزایش بهره وری و راندمان تولید در واحد سطح ،گفت: دولت نیمی از هزینه این طرح ها را در هفت سال گذشته از طریق کمک های رایگان پرداخت کرده است.

دولت نیمی از هزینه طرح‌های آبیاری نوین را در یزد پرداخت کرد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، به مناسبت هفته جهاد کشاورزی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت:  در این مدت ۱۶ هزارو  ۸۰۹ هکتار مزارع و باغ های استان در ۱۰ شهرستان به روش آبیاری کم فشار ، قطره ای ، زیرسطحی ، تیپ و تشتکی تجهیز شد  و در مجموع در زمان دولت های یازدهم و دوازهم برای اجرای این طرح ها هزار و ۱۶۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض به کشاورزان پرداخت شده است .

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد همچنین خاطرنشان کرد: از سال ۱۳۷۰ تا کنون برای استفاده و بهره وری بهتر از منابع آبی ۳۰ هزار و ۶۰۰ هکتار اراضی زراعی و باغی به آبیاری نوین تجهیز شد.

سجادی پور تصریح کرد: دولت همچنین امسال در اجرای سامانه های آبیاری نوین در مزارع و باغ ها ۴۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض برای پرداخت به بهره برداران اختصاص داده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد ادامه داد: دولت برای  آبیاری کم فشار و قطره ای  در هر هکتار( واحد سطح)  به ترتیب هفتاد میلیون ریال و ۱۷۰ میلیون ریال کمک بلاعوض پرداخت می کند.

وی با بیان اینکه کشاورزان برای استفاده بهینه و بهره وری بیشتر از آب موجود توجه به اجرای سامانه های آبیاری نوین داشته باشند ، یادآور شد: کشاورزان از فرصتی که دولت در این مورد فراهم کرده  است، برای پایداری تولید و افزایش بهره وری آب ، از مزایای این شیوه آبیاری استفاده کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به مزایای آبیاری نوین (کم فشار ، قطره ای ، زیرسطحی ، تیپ و تشتکی)، تصریح کرد: در این سامانه راندمان آبیاری از ۳۵ تا ۸۵ درصد افزایش می یابد.

وی با توجه به تداوم ۲ دهه خشکسالی و کاهش افت سطح آب های زیرزمینی اظهار کرد: بهترین روش برای حفظ موجود در بخش کشاورزی ، اجرای طرح های آبیاری نوین در مزارع و باغ های استان است .

سجادی پور خاطرنشان کرد: سال ۹۸  با استفاده از  پرداخت ۴۰۰ میلیارد ریال کمک بلاعوض  به کشاورزان ، چهار هزار و ۶۰۰ هکتار طرح های آبیاری نوین در استان اجرا شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزد اضافه کرد: با اجرای این طرح ها ، راندمان آبیاری تحت فشار از ۳۵ درصد به ۲.۵ برابر افزایش یافته است .

از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت استان یزد  ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زراعی و ۸۱ هزار و ۱۶۴ هکتار ( ۷۱درصد) به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید