Iranian Agriculture News Agency

حوادث طبیعی ۱۵۰ میلیارد ریال به مزارع گندم و جو یزد خسارت زد

رییس سازمان جهاد کشاورزی یزدگفت: بر اثر حوادث طبیعی اواخر سال ۹۸ و اوایل امسال حدود ۱۵۰ میلیارد ریال به هزار و ۶۰۰ هکتار مزارع گندم و جو استان زیان وارد شد .

حوادث طبیعی ۱۵۰ میلیارد ریال به مزارع گندم و جو یزد خسارت زد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، سیدجمال سجادی‌‌ ‌پور در حاشیه بازدید از روند برداشت محصول گندم در ابرکوه به  خبرنگار ایانا افزود: از این میزان سطح زیرکشت هزار و ۳۰۰ هکتار آن مزارع  گندم است که زیان وارده به کشاورزان ۱۲۰ میلیارد ریال برآورد شد و بقیه زیان حوادث طبیعی به زمین های زیرکشت جو است.

وی تاکید کرد: سطح زیرکشت گندم از ۱۱ هزار و ۲۰۰ هکتار در سال زارعی گذشته، امسال به ۹ هزار و ۱۰۰ هکتار رسیده است .

سجادی پور ، دلیل کاهش سطح زیرکشت را تداوم ۲ دهه خشکسالی ، افت سطح آب های زیرزمینی و تغییر الگوی کشت به محصول های کم آبخواه و افزایش سطح زیرکشت باغ های پسته، زیتون و گیاهان گلخانه ای ذکر کرد.

وی با اشاره به آغاز فصل برداشت گندم در استان اظهار کرد:  کار برداشت گندم با استفاده از تعداد دستگاه کمباین و دروگر انجام می شود.

وی اظهار کرد: با توجه به آبیاری و کودهی به موقع، استفاده کشاورزان با دانش فنی روز و مبارزه با پدید سن گندم امسال تولید گندم استان با احتساب برداشت ۳.۸ تا ۴.۵ تن در هر هکتار به ۳۶ هزار تن برسد.

سجادی پور با بیان اینکه این میزان تولید بیشتر مربوط به شهرستان های خاتم، ابرکوه و بهاباد است افزود: گندم تولیدی استان به علت مبارزه کشاورزان با آفت سن گندم از کیفیتی خوبی برای تولید نان برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه مراکز خرید شرکت های تعاونی روستایی استان کار خرید را انجام می دهند افزود: پیش بینی می شود ۶ هزار و ۸۰۰ تن گندم از کشاورزران خاتم، پنج هزار تن از تولیدکنندگان ابرکوه ، ۳۵۰ تن از بهاباد و از کشاورزان شهرستان های یزد و مهریز هم هرکدام ۵۰ تن خریداری شود .

در استان یزد کشاورزان و دامداران با رعایت الگوی کشت نوین و بهره وری از آب مجازی در بخش کشاورزی و دامداری سالانه افزون بر یک‌ میلیون و ۶۳۰ هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی تولید می کنند.

این میزان تولید به همت۷۰ هزار خانوار روستایی ، کشاورز و دامدار در این حوزه تولید می‌شود که شامل ۷۹۰ هزارتن محصول زراعی و باغی، ۵۱۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای و ۳۸۰ هزارتن محصول دامی است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید