Iranian Agriculture News Agency

پایان مبارزه با آفت چوبخوار پسته در خاتم

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم از پایان مبارزه با آفت چوبخوار پسته در سطح ١٠هزار هکتار از باغات پسته این شهرستان خبرداد.

پایان مبارزه با آفت چوبخوار پسته در خاتم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، مجتبی آغاز مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم گفت: پروانه چوبخوار پسته یکی از آفات درختان پسته است که طی سالیان اخیر به دلیل رعایت نکردن اصول باغبانی در بسیاری از باغات پسته به عنوان مشکل جدی مطرح شده و هر ساله خسارت زیادی به باغات پسته وارد می کند.

آغاز افزود: در صورتی که مبارزه به موقع شیمیایی در پیک پرواز پروانه‌ها در باغات آلوده انجام نشود باعث ریزش محصول، سرخشکیدگی شاخه درختان، خشک شدن درخت و کاهش تولید محصول می‌شود کشاورزان با توصیه‌های کارشناسان جهاد کشاورزی توانستند با انجام به موقع، این آفت را در باغات خود مهار کنند.

او بیان کرد: با توجه به موقعیت جغرافیایی شهرستان زمان پیک پرواز پروانه چوبخوار در شهرستان از نیمه دوم فروردین ماه تا نیمه اول اردیبهشت است، کشاورزان با استفاده از دستگاه دیتا لاگر  ١٠ هزار هکتار از باغات این شهرستان  را علیه این آفت  سمپاشی کردند.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم ادامه داد: پروانه چوبخوار پسته زمستان را به صورت لارو در داخل سرشاخه‌ها به سر می‌برد و در آخر زمستان لارو‌های کامل با ایجاد سوراخ روی شاخه‌ها از آن‌ها خارج شده و در محل مناسب تبدیل به شفیره می‌شود و پس از چند هفته به صورت حشرات کامل ظاهر می‌شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید