Iranian Agriculture News Agency

طوفان و سرما ۵۵۰ میلیارد تومان به کشاورزان ابرکوه خسارت زد

مدیر جهاد کشاورزی ابرکوه گفت: به دلیل کاهش دمای هوا از اواخر اسفندماه سال۹۸ تاکنون بر اثر سرمازدگی و وزش توفان در دو مرحله ،۵۵۰ میلیارد تومان به محصول باغ‌های زردآلو ، گوجه سبز و پسته این شهرستان خسارت وارد شد.

طوفان و سرما ۵۵۰ میلیارد تومان به کشاورزان ابرکوه خسارت زد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، مهدی غیب الهی در گفت وگو با خبرنگار ایانا ،افزود:بر اساس برآوردهای اولیه از این مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان مربوط به سرمازدگی و بقیه زیان ناشی از توفان است.

وی  با اشاره به توفان عصریکشنبه هفته جاری با ۱۲۲ کیلومتر سرعت بر ساعت در ابرکوه، افزود : فقط این  توفان ۱۵۰ میلیارد تومان به محصول درختان سیاه ریشه ( زردآلو ، گوجه سبز و پسته )در دهستان فراغه . تیرجرد بخش مرکزی و بخش بهمن خسارت وارد کرد.

وی اظهار کرد: همچنین توفان ۳۰ درصد به محصول سه هزار هکتار باغ های پسته بخش بهمن ، ۲۰ درصد به محصول پسته هزار و ۵۰۰ هکتار ابرکوه و ۳۰ درصد به محصول درختان زردآلو و گوجه سبز در سطح هزار هکتار   دهستان فراغه بر اثر توفان خسارت وار شد.

غیب الهی با بیان اینکه در سال زراعی جاری به ۵۰ تا  ۸۰ درصد محصول باغ های منطقه خسارت وارد شد، خاطرنشان کرد: حدود ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار از سطح زیرکشت باغ های زردآلو و گوجه‌ سبز دهستان فراغه و سه هزار و ۳۰۰ هکتار زردآلو و پسته نیز در بخش بهمن زیان دید.

به گفته وی بیشترین میزان تولید محصول زرد آلوی استان یزد در فراغه برداشت می شود، توفان بیشترین زیان را به این منطقه وارد کرد .

غیب الهی با بیان اینکه نیمی از محصول زردآلو و گوجه سبز ابرکوه در برابر حوادث طبیعی بیمه است ، تاکیدکرد: به کشاورزان توصیه شد در فرصت مناسب  نسبت به بیمه محصولات خود در برابر حوادث طبیعی اقدام کنند تا در سال زراعی آینده با چنین مشکلاتی مواجه نشوند .

کارشناس پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی یزد نیز یکشنبه هفته جاری  اعلام کرد : توفان همراه با گرد و خاک برخی از مناطق استان را در نوردید و سرعت آن در ابرکوه به ۱۲۲ کیلومتر در ساعت رسید.

اراضی قابل کشاورزی ابرکوه به علت کاهش بارندگی، کم آبی و تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی از ۲۰ هزار هکتار در سال های اخیر به ۱۵ هزار هکتار کاهش یافت و ۴۰ درصد اشتغال وابسته به فعالیت‌های کشاورزی، دامداری و دامپروری است و هشت هزار خانوار ، سالانه ۲۰۰ هزار تن محصول کشاورزی و دامی تولید می کنند.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید