Iranian Agriculture News Agency

بیش از ۱۲ هزار تن گندم کشاورزان یزد خریداری می‌شود

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: دولت در سال زراعی جاری ۱۲ هزار و ۲۵۰ تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان استان با قیمت تضمینی از قرار کیلویی ۲۵ هزار ریال خریداری می کند.

بیش از ۱۲ هزار تن گندم کشاورزان یزد خریداری می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، محمدعلی حاتمی زاده در حاشیه بازدید از چند مزرعه گندم و دانه روغنی کلزا در ابرکوه به افزود: در سال ۹۹،  ۶ هزار و ۸۰۰ تن گندم از کشاورزان خاتم، پنج هزار تن از تولیدکنندگان ابرکوه ، ۳۵۰ تن از بهاباد و از کشاورزان شهرستان های یزد و مهریز هم هرکدام ۵۰ تن خریداری می  کند .

وی  متوسط تولید در واحد سطح را ۴.۵ تن ذکر کرد و افزود: بر اساس پیش بینی ها امسال ۳۶ هزار تن محصول گندم تولید شود که این عدد نسبت به سال قبل چهار هزار تن کاهش دارد.

حاتمی زاده خاطرنشان کرد:  در سال زراعی جاری  ۹ هزار و ۱۰۰ هکتار مزارع گندم استان به صورت مکانیزه کشت شد که این عدد نسبت به سال زراعی ۹۸-۹۷ ، ۲۰ درصد کاهش دارد .

وی دلیل میزان کاهش را تداوم ۲ دهه خشکسالی ، افت سطح آب های زیرزمینی و تغییر الگوی کشت به محصول های کم آبخواه و افزایش سطح زیرکشت باغ های  پسته، زیتون و گیاهان گلخانه ای ذکر کرد.

این مسئول از کشاورزان خواست در موقع برداشت  گندم، محصول را تحویل هشت مرکز خرید تعاونی روستایی و بخش خصوصی معتبر تاییده شده توسط سازمان جهاد کشاورزی بدهند.

وی بیان کرد: در مجموع ۳۳ هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی استان یزد به کاشت گندم ، جو ، کلزا و ذرت  اختصاص دارد .

زمین‌های قابل‌کشت یزد ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی ، ۱۱۴ هزار هکتار آن کشت می‌شود.

در استان کشاورزان و دامداران با رعایت الگوی کشت نوین و بهره وری آب مجازی در بخش کشاورزی و دامداری سالانه افزون بر یک‌ میلیون و ۷۲۷ هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی تولید می کنند.

این میزان تولید به همت۷۰  هزار خانوار روستایی ، کشاورز و دامدار در این حوزه تولید می‌شود که شامل ۷۹۰ هزارتن محصول زراعی و باغی، ۵۱۰ هزار تن محصول گلخانه‌ای و ۳۸۰ هزارتن محصول دامی و  سایر محصولات است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید