Iranian Agriculture News Agency

برداشت گل محمدی از گلستان‌های شهرستان خاتم

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم از افزایش ۶۰ هکتاری سطح کشت گل محمدی در شهرستان خبرداد.

برداشت گل محمدی از گلستان‌های شهرستان خاتم

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، مجتبی آغاز مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاتم بابیان اینکه سطح زیر کشت گل محمدی در خاتم ۱۰۰ هکتار است و نسبت به سال گذشته ۶۰ هکتار افزایش یافته است، گفت: شهرستان خاتم به دلیل تنوع آب و هوایی مستعد تولید انواع گل و گیاهان دارویی و کم آبخواه است و روستای کوشک سایت الگویی کشت گل محمدی در شهرستان است.

او افزود: گل محمدی به صورت قلمه و پاجوش از آذر ماه تا پایان اسفندماه کشت می‌شود و از فرودین تا اریبهشت ماه به صورت گلبرگ و غنچه برداشت می شود.

آغاز بیان کرد: گل محمدی گیاهی است تا ۱۲سال گل می‌دهد و صرفه اقتصادی این گیاه از سال سوم برای کشاورز چشمگیر است که از هر هکتار باغستان گل محمدی ۲ تن گل‌تر و در شهرستان رکورد ۴ تن نیز برداشت می‌شود بوته گل محمدی بعد از ۱۲سال به اندازه ۲۰سانتی متر از روی خاک بریده و یک باغستان جوان احداث می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اظهارداشت:گل محمدی یک گیاه کم آبخواه است که نیاز آبی آن در هرمنطقه متفاوت است که در شهرستان خاتم به ۵ تا ۶ مرحله آبیاری نیازدارد و اجرای آبیاری قطره‌ای در باغستان‌ها موجب بهره وری آب و افزایش تولید گل می‌شود.

آغاز تصریح کرد: باتوجه به افزایش سطح زیر کشت گل محمدی در این شهرستان گلاب گیری به صورت سنتی در روستای کوشک انجام می‌شود و در آینده فرآوری این محصول به صورت گلاب گیری صنعتی و اسانس گیری را در شهرستان نیز خواهیم داشت.

آغاز باتوجه به شعار سال به نام جهش تولید گفت:باتوجه به سیاست‌های وزرات جهاد کشاورزی درراستای اصلاح الگوی کشت وافزایش سطح گیاهان دارویی کم آبخواه دردستور کار است این روند در شهرستان افزایش می‌یابد تا رونق تولید و درآمدزایی در حوزه کشاورزی را شاهد باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید