Iranian Agriculture News Agency

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان یزد:

کاشت محصولات زراعی در یزد با وجود بیماری کرونا ادامه دارد

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد گفت: با وجود شیوع کرونا در اوایل اسفند ۹۸ تاکنون ،مشکلی در روند کاشت گیاهان زراعی ایجاد نشد و کشت محصولات در ۱۲ هزار و ۱۱۵ هکتار اراضی استان ادامه دارد.

کاشت محصولات زراعی در یزد با وجود بیماری کرونا ادامه دارد

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، محمدعلی حاتمی زاده در گفت وگو با خبرنگار ایانا افزود: پنبه ، گلرنگ ، ارزن ، سورگوم ، ذرت دانه ای ، کنجد ، حبوبات ، یونجه ، سبزی و صیفی از جمله محصولاتی هستند که کاشت آنها در برخی نقاط استان متناسب با شرایط آب وهوایی از اواخر اسفند پارسال آغاز شد و تا اواخر خرداد ادامه دارد.

حاتمی‌زاده پیش بینی کرد: در موقع برداشت محصولات زراعی که از خردادماه تا اواخر آبان ماه ادمه دارد ۳۰۵ هزار و ۳۰۰ تن محصول برداشت شود .

وی با بیان اینکه شیوع کرونا محدودیت‌هایی مانند سایر بخش‌ها برای بخش زراعت استان به وجود آورد، تصریح کرد: کشاورزان برای کشت بهاره با محدودیت‌هایی از جمله تامین سوخت ، تامین هزینه‌ ضدعفونی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات، نبود کارگر و افزایش قیمت‌ها روبرو هستند.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به اینکه کشت حدود ۱۵ رقم محصولات زراعی درحال انجام است ، افزود: کشاورزان توجه بسیار خوبی به توصیه کارشناسان پهنه دارند و روند کاشت را با سرعت ادامه می دهند.

حاتمی زاده با اشاره به اینکه یونجه با سه هزار هکتار ، سورگوم با هزار و ۲۰۰هکتار، سبزی و صیفی با سه هزار و ۶۰۰ هکتار بیشترین سطح زیرکشت محصولات زراعی استان را تشکیل می دهد ، اظهارکرد: ۲۵ درصد این محصولات بیشتر به روش آبیاری نوین و علمی کشت می شود.

وی با بیان اینکه کشاورزان به دلیل شیوع کرونا حاضر به کار در مزارع نبودند، گفت: ۶ هزار و ۱۱۵ هکتار سطح زیرکشت محصولات اختصاص به فصل بهار دارد و با توجه به شرایط آب و هوایی  به دلیل وقوع سیل ، توفان ، بارش تگرگ و سرما وقفه کوتاه مدت در کاشت محصولات زراعی بهاره بروز کرد.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی یزد در ادامه با اشاره به شیوع کرونا ، یادآور شد: برغم مشکلات حمل و نقل که در تامین شیمیایی ایجاد شد و مشکلاتی از قبیل افزایش هزینه های حمل و نقل و کارگر و کمبود کودشیمیایی را ایجاد کرد، این سازمان نسبت به تامین ۲ هزار تن کودشیمیایی برای کشاورزی اقدام کرد .

وی تصریح کرد: با توجه به محدودیت منابع آبی و لزوم صرفه جویی در مصرف آب سطح زیرکشت گندم در سال زراعی جاری ۲ هزار هکتار کاهش یافت.

این مسئول سازمان جهاد کشاورزی یزد همچنین خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه کلزا یکی از محصولات زراعی است هم اکنون سطح زیرکشت آن به ۴۳۰ هکتار رسید ،تلا ش داریم با هدف تامین روغن کلزا سطح زیرکشت را افزایش دهیم.

از ۱۱۴ هزار هکتار اراضی قابل کشت استان  ۳۳ هزار و ۱۵۱ هکتار ( ۲۹ درصد) زارعی و ۸۳ هزار و ۱۶۴ هکتار ( ۷۱درصد) به کشت محصولات باغی اختصاص دارد.

مجموع اراضی قابل کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که به دلیل تداوم خشکسالی و تغییر الگوی کشت و کشت گیاهان کم آبخواه هم اکنون ۱۱۴ هزار هکتار آن زیرکشت قرار دارد.

همچنین  رییس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۸۸ هزار و ۱۹۴ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شدند و با فوت۹۳ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد فوتی ها به پنج هزار و ۵۷۴ تن رسید.

کیانوش جهانپور روز جمعه  افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر پنجم اردیبهشت ماه جاری بر اساس گزارش آزمایشگاه ها و دانشگاه های علوم پزشکی هزار و ۱۶۸ بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ ( کرونا) در کشور شناسایی شدند.

وی بیان کرد: بر اساس این گزارش ها تاکنون ۶۶ هزار و ۵۹۶ نفر از بیماران بهبود یافته و از بیمارستان ترخیص شدند که شامل حدود ۷۵ درصد مبتلایان است و سه هزار و ۱۲۱ تن نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند که امیدواریم شفا پیدا کنند.

وی گفت: تاکنون ۳۹۹ هزار و ۹۲۷ آزمایش تشخیص کووید- ۱۹ در ۱۲۶ آزمایشگاه کشور انجام شد.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید