Iranian Agriculture News Agency

۱۰۰ هکتار اراضی یزد به کشت زعفران اختصاص یافت

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد با اشاره به ادامه ۲ دهه پدیده خشکسالی و کم‌آبی و اجرای طرح تغییر الگوی کاشت گیاهان پرآبخواه به کم آب در استان گفت: امسال ۱۰۰ هکتار اراضی به کشت زعفران اختصاص یافت.

۱۰۰ هکتار اراضی یزد به کشت زعفران اختصاص یافت

به گزارش خبرنگار ایانا در استان یزد، اکبر شیخ علیشاهی روزشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایانا، اظهار کرد: با توجه به کم آبخواه بودن این گیاه و ارزش‌ افزوده بالای آن ، در سال زراعی جاری سطح زیرکشت به ۹۳۵ هکتار و میزان تولید نیز به سه تن می رسد.

وی با بیان اینکه در هر هکتار مزارع زعفران زمینه اشتغال مستقیم ۲۵ نفر فراهم است ، تصریح کرد: زعفران تولیدی یزد به دلیل شرایط آب و هوایی و خاک مناسب از کیفیت بالایی برخوردار است و ششمین تولید کننده این گیاه در کشور است.

این مسئول ارشد بخش باغبانی استان یزد یادآور شد: زعفران از جمله گیاهان کم آبخواه با بازدهی هفت‌ساله است که برای بازدهی مجدد آن ، باید پس از هفت سال پیاز گیاه را جابه‌جا کرد.

وی ادامه داد: پارسال ، ۲.۵ تن محصول خشک از ۸۳۵ هکتار زمین‌های زیرکشت این گیاه کم آبخواه در استان تولید وبه بازارهای داخلی و خارجی عرضه شد.

شیخ علیشاهی ، با بیان اینکه متوسط تولید خشک محصول در هر هکتار اراضی استان پنج کیلوگرم است، افزود: بیشترین سطح زیرکشت زعفران با ۴۰۰ هکتار در شهرستان بهاباد و کمترین آن با ۶ هکتار مربوط به شهرستان یزد است.

وی تصریح کرد: یزد از جمله استان‌هایی است که در ۲ دهه اخیر با مشکل کم‌آبی و بی‌آبی روبرو شد که با این وجود بخش مهمی از مساحت استان به کاشت انواع محصول کشاورزی اختصاص دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد ، تصریح کرد: ابرکوه،شرایط آب و هوایی مناسبی برای تولید زعفران دارد و در این شهرستان به همت کشاورزان حدود ۱۰۰ هکتار به کاشت این محصول اختصاص دارد.

وی تأکید کرد: درآمد مردم برخی مناطق استان از جمله ابرکوه ، خاتم و بهاباد از طریق کشاورزی تأمین می‌شود، لذا تغییر الگوی کاشت محصول ، توسعه کاشت  زعفران و گیاهان دارویی به کشاورزان توصیه می‌شود.

زمین‌های قابل‌کشت استان ۱۷۰ هزار هکتار است که در حال حاضر به دلیل تداوم ۲ دهه پدیده خشکسالی و کاهش بارندگی ، ۱۱۴ هزار هکتار آن کشت می‌شود و از این میزان ۶۹ درصد مربوط به باغ‌ها و ۳۱ درصد مربوط به زمین‌های زراعی است.

با وجود تداوم ۲ دهه آثار خشکسالی و کم آبی با استفاده از روش‌های آبیاری نوین یک میلیون و ۷۲۴ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در استان تولید می شود.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید